Vlani ruské vzdušné sily nedostali ani jedno nové lietadlo, podobne ako v predchádzajúcich rokoch, hoci tretina ich strojov nie je letuschopná. Minister obrany maršal Igor Sergejev sa teda s pochopiteľnou úľubou môže dívať na nový MiG-31MFI. Jeden z prototypov tejto viacúčelovej stíhačky predviedli tento týždeň na podmoskovskom letisku N. J. Žukovského. Na letové skúšky sa ešte len čaká. Dvanásť rokov vyvíjané bojové lietadlo médiá ocenili ako rádiolokačne "neviditeľné", ale šéfkonštruktér a generálny riaditeľ MiG Michail Koržujev hovoril odbornejšie a triezvejšie, že nová stíhačka má iba prvky tejto technológie.
Už pred pár týždňami ukázali na Žukovského letisku stíhačku Su-33 pre lietadlové lode. Lenže na dokončenie vôbec prvých troch strojov, rozostavaných ešte za sovietskej éry v Mykolaive na Ukrajine, už Moskva nemala. O stíhačky nemali záujem ani v Naí Dillí a Pekingu. Jednu predal Kyjev do Južnej Kórey, druhú pre námorný hotel. Torzo tretej - Varjag - ktorá sa mala pôvodne volať vraj L. I. Brežnev, za 20 miliónov USD americká firma nechcela. Napokon ju kúpilo Macao pre prímorské kasíno a herne. Raketonosnému krížniku Moskva, renovovanému v Mykolaive, ktorý môže niesť tri-štyri lietadlá s kolmým štartom, ukrajinské úrady nepovolili vyplávať do Sevastopoľa. Na zaplatenie lodeniciam totiž v Moskve nemali.
Prvý podpredseda vlády Jurij Masľukov si ťažkal, že na novú modernejšiu výzbroj budú peniaze najskôr asi v roku 2005. Rozhlasová stanica Echo Moskvy odhadla cenu MiG-31MFI na 100 miliónov USD. Ak by sa naň našli kupci za hranicami a mohla sa začať sériová produkcia, azda aj ruské letectvo by konečne dostalo nové stroje.
JOZEF FUKATSCH
(Autor je stálym spolupracovníkom SME)