BRATISLAVA (SME - tk) - Zvýšenie cien autobusovej osobnej dopravy, ktoré nadobudlo účinnosť včera, považuje Ladislav Cienky, podpredseda nezávislého odborového zväzu verejnej cestnej dopravy, za opatrenie nesystémové. Dopravcovia síce bojujú s akútnym nedostatkom financií, avšak vyššie cestovné je iba jeden bod vytrhnutý z ich požiadaviek adresovaných vláde. Podľa predbežných odhadov by mali štátne podniky SAD takto získať asi 360 miliónov Sk, ale je potrebné zohľadniť tú skutočnosť, že najmä sociálne slabšie vrstvy budú cestovať menej, respektíve časť populácie sa rozhodne pre individuálnu osobnú dopravu. Dodatočné zdroje budú využívané výhradne na financovanie prevádzkovej činnosti podnikov SAD, takže obnova vozového parku či zvyšovanie miezd sú stále v nedohľadne. Odborári ďalej žiadajú, aby bolo právnym predpisom upravené verejné obstaravánie. To by sa malo riadiť zásadou Čo si štát objedná, nech si aj zaplatí. Ide najmä o kompenzovanie poskytovaných zliav, na ktorých SAD stráca značnú časť prostriedkov a ktoré sú významným prostriedkom štátnej sociálnej politiky. Podobný názor pretrváva aj na strane železničiarskych odborárov, i keď tých čaká zvyšovanie cien až od 15. februára. Tu tiež platí jednoduché ekonomické pravidlo, že zvyšovanie cien vstupov sa zákonite prejaví aj na strane ceny výstupu, v tomto prípade na cene prepravných výkonov. Podľa slov Petra Rozložníka, podpredsedu generálnej rady Odborového združenia železničiarov, by však Železnice SR na vykrytie existujúcej straty potrebovali zvýšiť cenu lístka približne 5-násobne. "Je potrebné pripomenúť, že stratu Železníc SR vyrobil predovšetkým štát - tým, že si od roku 1994 dlhodobo neplnil záväzky vyplývajúce z verejného obtarávania a teraz sa ju snaží riešiť z vreciek občanov. Uvedené 35-percentné zvýšenie cien by malo ŽSR priniesť asi 380 mil. Sk a je dopredu jasné, že pri strate 5,8 mld Sk (iba za minulý rok) jej nepomôže. Tento krok sa dostáva do rozporu so štátnou dopravnou politikou, pretože z nej vyplýva preferencia verejnej dopravy," dodal Peter Rozložník.