BRATISLAVA (SME - rf) - Vývoj rezortu dopravy bol v uplynulom volebnom období poznačený výrazným prehĺbením úverového zaťaženia, najmä železníc, nerešpektovaním základných zásad hospodárskej súťaže pri realizácii investičných zámerov najmä v oblasti organizovania a vyhodnocovania verejných obchodných súťaží, nedodržiavaním zásad pri hospodárení a nakladaní s prostriedkami štátneho rozpočtu. Čierna kniha rezortu dopravy sa venuje predovšetkým zanedbávaniu a tunelovaniu železníc, prepadu ich hospodárenia. K 30. septembru 1996 napríklad predstavovali vklady železníc do podielových cenných papierov 782 miliónov korún napriek tomu, že ŽSR nie sú zo zákona oprávnené nakupovať cenné papiere. V roku 1997 boli uzatvorené zmluvy so spoločnosťou Slovenská doprava na celkovú hodnotu 2,9 miliardy, čím sa železnice v rozpore so zákonom priamo podieľali na podnikaní právnických osôb. Nevýhodné zmluvy sa uzatvárali s firmami blízkymi vedeniu železníc a ministerstvu dopravy. Pre leteckú dopravu bolo charakteristické zvýhodňovanie Slovenských aerolínií na úkor ostatných. Slovenské telekomunikácie uzatvorili viac nevýhodných zmlúv, napríklad so spoločnosťou HBD, na základe ktorej si majiteľ HBD nárokuje uznanie záväzku vo výške takmer 450 miliárd. Pri diaľničnej výstavbe sa zneprehľadnilo financovanie celého programu a financie boli prideľované oneskorene. Štát si neplnil svoje záväzky, dodnes nie je stavebným firmám uhradených 1,6 miliardy za stavby realizované od augusta do októbra 1998. Terajšie vedenie ministerstva sa dohodlo s vedením Štátneho fondu cestného hospodárstva a Slovenskou správou ciest, že z prostriedkov, ktoré sa vo fonde akumulujú z cestnej dane a z diaľničných nálepiek, sa uhradia neuhradené faktúry.