Zmenou k lepšiemu oproti uplynulému obdobiu je posilnenie suverenity riadiacich policajných zložiek a čiastočná reštrukturalizácia vnútorného usporiadania Policajného zboru. Zriadením správy kriminálnej a finančnej polície, vedenej prvým viceprezidentom Policajného zboru, pod ktorú patria úrady kriminálnej a finančnej polície a útvary boja s organizovaným zločinom a špeciálnych policajných činností, boli vytvorené predpoklady pre účinné centralizované riadenie boja proti závažnej trestnej činnosti. Toto opatrenie dopĺňa vytvorenie odboru vyšetrovania obzvlášť závažnej trestnej činnosti v rámci sekcie vyšetrovania a kriminalisticko-expertíznych činností ministerstva vnútra. Pokrokom je aj skutočnosť, že polícia a orgány činné v trestnom konaní nie sú politicky manipulované pri odhaľovaní chúlostivých prípadov. Dôkazom toho je obvinenie a väzobné vyšetrovanie exnámestníka riaditeľa SIS Jaroslava S. a bývalého zástupcu sledovačky SIS Róberta B. Vyšetrovatelia dokonca avizovali, že NR SR požiadajú o zbavenie imunity poslancov I. Lexu (exšéfa SIS) a G. Krajčiho (exministra vnútra), ktorí sú podozriví zo spáchania vážnych trestných činov. Prvé úspechy polícia zaznamenala aj pri zadržaní a väzobnom stíhaní niektorých lokálnych výpalníkov a bossov podsvetia na východnom Slovensku. Trochu rozpačito však polícia pôsobí pri vyšetrovaní vraždy politika a priemyselníka J. Duckého. Zatiaľ sa ukazuje, že kriminalistom sa síce podarilo vypracovať si niekoľko fundovaných verzií prípadu, ale doposiaľ nezachytila žiadnu horúcu stopu vedúcu k páchateľovi a k objednávateľom tejto vraždy. Nehovoriac o tom, že medializovanie anonymného listu, ktorým sa mal údajne priznať vrah J. Duckého, pôsobí minimálne neštandardne. Vo verejnosti vyvolala nevôľu aj oficiálna interpretácia zásahu policajta proti novinárovi V. Mišauerovi počas poslednej rozlúčky s J. Duckým. Prvé kroky ku sfunkčneniu polície vláda za 100 dní vykonala. Nový Trestný poriadok však bude musieť pre jej pôsobenie vytvoriť podmienky umožňujúce efektívnejšie odhaľovať a trestať vinníkov. Veľkým prínosom by bolo napríklad uznanie procesnej váhy výsluchov, ktoré urobí na mieste činu alebo okamžite po čine kriminálna polícia. Výsledky jej práce totiž v súčasnosti nemajú váhu dôkazu. Ani najlepšia reštrukturalizácia polície totiž nebude účinná, kým jej budú zväzovať ruky samotné trestnoprávne normy. (pt)