RECENZIA / MUZIKÁL Do Teátra prišli Mníšky a - zvíťazili

Gedur Musical Production v Teátre Istropolisu Bratislava * Dan Goggin: Mníšky * Produkcia a hudobné naštudovanie: Rudolf Geri * Preklad, texty piesní a úprava: Ľubomír Feldek * Scéna: František Lipták * Kostýmy: Alexandra Grusková * Choreografia: Boba ...

Gedur Musical Production v Teátre Istropolisu Bratislava * Dan Goggin: Mníšky * Produkcia a hudobné naštudovanie: Rudolf Geri * Preklad, texty piesní a úprava: Ľubomír Feldek * Scéna: František Lipták * Kostýmy: Alexandra Grusková * Choreografia: Boba Brella * Réžia: Karol Spišák * Účinkujú: E. Pavlíková, S. Valentová, H. Kovalovská, J. Švoňavská, Z. Mauréry, L. Barilíková, J. Jamrišková, J. Frličková-Hittnerová

Je veľmi fajn, že muzikálové produkcie nachádzajú svoj domov aj mimo klasických divadelných javísk. Majú tak šancu prihovárať sa divákom v hustejšej prevádzkovej frekvencii, nebrzdiť pritom bežný repertoár a v neposlednom rade rozširujú programovú ponuku slovenskej metropoly. Navyše, iniciatíva začína vychádzať aj od súkromných spoločností, ktorých vstup do divadelného života vytvára potrebné konkurenčné prostredie. A to je vždy užitočný stimul.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na muzikálovom poli boli najčerstvejším prínosom víkendové premiéry americkej muzikálovej komédie Mníšky od Dana Goggina v bratislavskom Istropolise. Zatiaľ čo do Veľkej sály sa nasťahovala brnianska produkcia West Side Story, komorné Teátro optimálne vyhovuje umeleckým parametrom Mníšok. Inscenácia vzišla z tvorivej dielne Gedur Musical Production a jej šéf Rudolf Geri je nielen producentom, ale i autorom hudobného naštudovania. Ide o predlohu vskutku netradičnú: ani nie tak tajomným prostredím kláštora, ktoré často poskytlo vďačnú tému, ale najmä povahou partitúry, obmedzujúcej počet javiskových aktérov na päticu dámskych sólistiek v mníšskom habite. Na ich pleciach stojí a padá zmysel celej muzikálovej šou, ony musia naplniť pódium spevom, herectvom a tancom, ony musia udržať kontakt s obecenstvom, rozosmiať i roztlieskať ho nenásilným vtipom a osobným šarmom. Kvinteto charakterovo úplne odlišných hrdiniek (ich profil vyjadruje text, zástoj v deji i hudba) rozpráva divákom príbeh opretý o autorove živé zážitky z útrob kláštora, príbeh plný humorných situácií, svetských šibalstiev so zmysluplnou pointou.

SkryťVypnúť reklamu

Leví podiel na komunikatívnosti produkcie má autor prekladu, úpravy a textov piesní Ľubomír Feldek, vnášajúci do libreta majstrovské pohrávanie sa so slovom a s rýmom, okorenené dobovo módnym slovníkom. Režisér Karol Spišák postavil svoju koncepciu výlučne na virtuozite interpretiek. Nemajú sa za čo skryť, scéna je strohá a statická, kostýmy uniformné, jednoducho niet žiadnych "barličiek". Spišák i choreografka Boba Brella sú na svoje mníšky nároční, ich výstupy sú umne a nápadito komponované, umožňujú odhaliť povahové rozdielnosti i spoločné črty mníšskeho päťlístka. Po trocha ťažkopádnom úvode naberá predstavenie spád a odhliadnuc od ojedinelých momentov s trocha zdĺhavou prózou, večer "tečie" plynule a elegantne. Jednoznačne jeho "motorom" sú však hudobné čísla s perfektným zvukovým podkladom štyroch inštrumentalistov.

SkryťVypnúť reklamu

Márna by bola snaha inscenátorov, keby nemali k dispozícii toľko talentovaných dám. Bez výnimky všetky spievajú výborne, pričom každá z nich má svoje typové a výrazové špecifiká. Zuzana Mauréry (Roberta) je ako živé striebro, rozšantená, vtipná, diferencovaná v próze i hlasovo. Helga Kovalovská a Jeanette Švoňavská kolorujú sestru Hubertu tmavšími vokálmi, obe sú temperamentné a výstižné. Lenka Barilíková a Júlia Jamrišková (Amnézia) sa zablysnú skvelou kreáciou s bábkou, predstavujúc lyricko-naivný výrazový pól. Jarmila Frličková (novicka Lea) navyše tancuje na špičkách a obe matky predstavené - Eva Pavlíková presvedčivejšia hlasovo než v próze a všestranne vynikajúca Soňa Valentová - zastrešujú veselé osadenstvo a bdejú nad "mravnosťou" pikantných kláštorných epizód. PAVEL UNGER

SkryťVypnúť reklamu

(Autor je stálym spolupracovníkom SME.)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 451
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 879
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 576
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 661
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 482
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 663
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu