BRATISLAVA (SME - tk) - Podľa predstaviteľov Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR sa Slovenské aerolínie (SA) vo veci nájomných zmlúv na tri lietadlá TU-154 M a udelenia príslušných licencií odvolávajú na v podstate neexistujúci štatút národného dopravcu, pretože kompetentní pracovníci ministerstva dopravy ho nikdy nepodpísali. Navyše je v rozpore najmä s Obchodným zákonníkom, zákonom o ochrane hospodárskej súťaže a verejnom obstarávaní.
Tri lietadlá získali SA z deblokácie pohľadávok voči Ruskej federácii bez toho, aby bolo uskutočnené výberové konanie, a používali ich bez toho, aby preukázali na všetky tri stroje účinné nájomné zmluvy. Štát vložil do SA celkovo 34 mil. Sk, ale tento dopravca bol už od svojho vzniku upozorňovaný na vážne rozpory s leteckým zákonom a príslušnými predpismi. Ministerstvo však doteraz nemá doklad o tom, že je 34-percentným akcionárom v SA, o držbu týchto akcií už nemá záujem a bude požadovať vrátenie 34 mil. Sk, ktoré do spoločnosti vložilo.
SA používali tri tučká bez toho, aby ich štát formálne prebral do svojho majetku. Keďže neboli majetkom MDPT, nemohlo ich ministerstvo ani prenajať. Minister dopravy Gabriel Palacka už dávnejšie vyjadril názor, že zmluvy o prenájme sú neúčinné a samotné SA vznikli nie kvôli rozvoju dopravy, ale kvôli zisku z deblokácií.
Ako sa pre denník SME vyjadril súčasný riaditeľ sekcie civilného letectva MDPT Andrej Žiarovský, koncepcia štatútu národného dopravcu sa neosvedčila. Nová koncepcia civilného letectva sa bude opierať o štatút určených dopravcov, čo znamená, že ak bude mať štát v budúcnosti záujem otvoriť novú pravidelnú leteckú linku, ponúkne na ňu designáciu niektorému z leteckých prepravcov za zvýhodnených podmienok, napríklad vyrubením nižších pristávacích poplatkov alebo inak v rámci svojich možností. Ako ďalej uviedol A. Žiarovský, suma
150-tis. USD, ktorú včera uviedla agentúra SITA, za mesačný prenájom jedného liatadla je nereálna a je to zhruba suma mesačnej lízingovej splátky za podstatne modernejšie lietadlo MD-82. Lietadlá sa podľa zákonov platných v SR odpisujú 8 rokov a prenájom zvyčajne trvá dlhší čas. Reálna cena každého z lietadiel sa dnes pohybuje na úrovni 4 až 5 mil. USD.
Na ponukovom konaní o tri tučká sa môžu zúčastniť záujemcovia, ktorí sú držiteľmi platného osvedčenia prevádzkovateľa lietadiel vydaného Leteckým úradom SR.
Ako pre denník SME povedal Pavel Mladý, generálny riaditeľ SA, aerolínie sa i napriek stále trvajúcemu správnemu konaniu proti MDPT budú uchádzať o prenájom všetkých troch lietadiel. Do ponukového konania teda SA idú, budú však podľa P. Mladého trvať na dodržaní pôvodných nájomných zmlúv. P. Mladý ďalej povedal, že ak sa neobnoví prístup mechanikov k strojom za účelom vykonania prác v rámci technického údržbového programu do pondelka 1. marca 1999, padne záruka poskytovaná výrobcom, čo by potom podstatne predražilo následné údržbové práce. V súčasnom období prebiehajú rokovania medzi MDPT a SA za účelom urovnania sporu na pravú mieru. Koho pravda napokon zvíťazí, ukážu najbližšie dni.