kurátorky "vyjadruje Ejzenštejnov montážny vzorec, evokujúci predstavu tvorivého dialógu medzi dvoma osobnosťami s individuálnymi výtvarnými názormi, ktoré zakladajú v spoločnom kontexte novú kvalitu. Vyjadruje súčasne aj vzťah vzájomnej komunikácie medzi autormi a kurátorkou výstavy. A keďže sa obaja umelci pohybujú v zóne multimediálneho umenia, kde je podstatným prvkom interaktivita počítajúca s aktívnou účasťou diváka, možno aj jeho zakomponovať do tohto vzorca. Vnímateľ zohráva jednu z hlavných rolí v inštaláciách Ilony Németh a Petra Rónaia a podieľa sa na ich výslednej podobe. Dochádza teda k zmene jeho obvyklej pozície - divák sa mení na aktéra alebo performera, čím sa jeho fyzická prítomnosť v dielach stáva nevyhnutnou podmienkou ich fungovania". Povedľa samostatne prezentovaných videoinštalácií a videoskulptúr umiestnil P. Rónai videokameru aj do priestoru multimediálnej inštalácie Ilony Németh s názvom Exhibition Room, aby snímala a nahrávala "performances" divákov na pódiu. "Spolupráca s Petrom Rónaiom a Katarínou Rusnákovou priniesla v novom kontexte inšpiratívne podnety na moje uvažovanie a znamenala posun od individuálnej práce k tímovému projektu. Uvedomila som si, že aj dva zdanlivo nesúvisiace výtvarné programy môžu vytvárať v spojení zaujímavé napätia, ktoré prinášaju nové vrstvy významov," povedala pre SME Ilona Németh, ktorá uplynulú jeseň absolvovala trojmesačný tvorivý pobyt v Headlands Center for the Arts v Sausalite pri San Franciscu. Ilona Németh (1963) ho získala ako víťazka ceny Mladý slovenský výtvarník roka 1998, ktorú zorganizovala The Foundation for a Civil Society v spolupráci s Vysokou školou výtvarných umení v Bratislave. "Bol to veľmi užitočný pobyt, a preto by som odporúčala mladým slovenským výtvarníkom, aby sa tejto súťaže zúčastnili. Počas tohto pobytu totiž nejde o to, aby sa urobilo čo najviac diel, ale absorbovalo čo najviac tvorivých podnetov. Princípom bola otvorenosť, kde mal účastník dostatok času na cestovanie po galériách, múzeách, ale i po čarokrásnych prírodných scenériách v Kalifornii. Tento princíp sa odrazil aj na otvorenom ateliéri, ktorý sa uskutočnil v polovici pobytu. Do Headlands Center prišlo množstvo novinárov, výtvarníkov a kunsthistorikov, ktorí boli veľmi zvedaví a pýtali sa nás - pre európske myslenie nezvyčajné - na aspekty tvorby. Spolu so mňou tam boli výtvarníci z Ukrajiny, zo Švédska, z Dánska, Brazílie, Filipín a, samozrejme, zo Spojených štátov. Priznám sa však, že mne, ako európsky založenému človeku, príliš nevyhovovala mentalita Kalifornčanov, ktorí sú navonok veľmi "happy", no ich medziľudské vzťahy sú v podstate veľmi povrchné. Veľmi inšpirujúci bol však záver pobytu, ktorý som absolvovala v New Yorku. Toto mesto je doslova nasýtené mohutnou energiou, kde sa uskutočňuje celosvetový kvas umenia. Samozrejme, je tam umenie dobré i zlé, ale v každom prípade je to veľmi podnetné." I. Németh, ktorá žije v Dunajskej Strede, je absolventkou Vysokej školy umeleckého priemyslu v Budapešti a v rokoch 1987 - 1997 bola spoluzakladateľkou umelecko-organizačného združenia STÚDIO erté a spoluorganizátorkou medzinárodného festivalu multimediálneho umenia Transart Communication v Nových Zámkoch. Uplynulý rok sa zúčastnila viacerých samostatných i kolektívnych výstav na Slovensku i v zahraničí (Bratislava, Praha, Budapešť, Viedeň) a získala výročnú cenu Spolku maďarských výtvarných umelcov žijúcich na Slovensku i cenu Nadácie Sándora Máraia za rok 1998.
ĽUDO PETRÁNSKY ml.