Počasie vie pekne zatočiť s cenami komodít

Vývoj obchodovania na svetových komoditných trhoch je takmer vždy ovplyvňovaný počasím. Je totiž pochopiteľné, že keď prírodná katastrofa zasiahne Brazíliu (druhého najväčščieho exportéra obilia a najväčšieho vývozcu kávy), ceny týchto surovín na burzách

po celom svete vystrelia prudko nahor. Zjednodušene by sa dalo povedať: ak klesne ponuka (nevypestuje sa toľko, ako keby svietilo slniečko a pršal osviežujúci dáždik), dopyt zostane nezmenený (všetci musia jesť), tak ceny obilia či kávy na všetkých svetových parketoch dosahujú dlhodobé rekordy.

Počasie však nevplýva iba na ceny potravín, ale aj na ceny nerastov. Neuveriteľné? Napríklad, ak postihne Juhoafrickú republiku zemetrasenie, ktoré poruší najväčšie zlaté doly na svete, platí to isté, ako pri potravinách (až nato, že zlato jesť nemusíme - priznajme si ale, že bez neho žiť nevieme).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nehovorme však iba o katastrofách, taká cena ropy môže závisieť aj od prozaickejších faktorov. Zima 1998/99 bola v severných štátoch USA veľmi mierna, preto cena ropy - v značnej miere závislá od ceny vykurovacieho oleja - v dôsledku nízkeho dopytu (nikomu nebolo zima) a nezmenenej ponuky (vrtné veže nepostihlo zemetrasenie) klesla na 12-ročné minimum. Pokles bol však zapríčinený aj neschopnosťou uzavretia dohody o ťažobnom strope medzi Saudskou Arábiou, Kuvajtom, Venezuelou a Kolumbiou. Cene nepomohlo ani bombardovanie Iraku, ďalšieho veľkého producenta ropy (možno preto, že je na Bagdad uvalené embargo).

Netreba sa preto čudovať, že všetci obchodníci s komoditami denno-denne s napätím sledujú počasie na celom svete. Že sa to Slovenska netýka? Však takmer všetci domáci výrobcovia ovocných nápojov (nie je ich málo) nakupujú pomarančový koncentrát z Brazílie, kde sa počasie každú chvíľu zmieta v rytme samby. TOMÁŠ VELECKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 317
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 831
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 218
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 716
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 373
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 743
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 557
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu