Vybraná spoločnosť obrazov a umeleckých predmetov a preplnená Zimná záhrada Slovenského národného múzea v Bratislave, kde sa ani všetkým dražiteľom neušli miesta na sedenie, aj tak možno charakterizovať utorňajšiu 14. aukciu bratislavskej aukčnej siene SOGA. Z bohatej ponuky slovenského umenia staršej i súčasnej proveniencie, doplnenej maďarským, českým a európskym či až svetovým umením, kolekciou drobnej plastiky a typickým starožitníckym sortimentom (hodinami, nábytkom, porcelánom, sklom, keramikou a striebrom) sa najväčšiemu očakávaniu tešila dražba veľkého - rozmermi (95x195 cm) i cenou 1,2 milióna Sk - obrazu Martina Benku z roku 1922 s názvom Smery - Považie. Napokon sa nezdvihla ani jediná ruka s dražobným číslom. Hoci išlo po mnohých stránkach o výnimočné, možno až galerijné dielo, je to zrejme do budúcnosti signál majiteľom obrazov, že privysoká vyvolávacia cena diela hoci i profilujúcej osobnosti slovenskej moderny - okrem M. Benku k takým možno zaradiť najmä M. Galandu, Ľ. Fullu, M. A. Bazovského, J. Jakobyho a I. Weinera-Kráľa - nedáva už priestor záujemcom a dražiteľom prejaviť aj vlastný aktívny cenotvorný prístup. "Ohľaduplne" stanovené vyvolávacie ceny majú, naopak, motivačný účinok. Túto starú pravdu, na Slovensku však akosi neošúchanú, potvrdila aj táto aukcia.
Potvrdila mienku odborníkov, že centrom záujmu zberateľskej society sú hoci i rozmerovo menšie, ale vysoko kvalitné a pre daného maliara typické práce z jeho najlepšieho obdobia. Aj preto sa cenovým mount everestom celej aukcie sa stal menší, ale veľmi kvalitný Benkov olej Terchovským krajom, ktorý si nový majiteľ odniesol za rovných 400-tisíc Sk (vyvolávacia cena bola 280-tisíc Sk). O trochu nižšie sa "došplhal" Bazovského Červený kohút (zo 142-tisíc Sk na 325-tisíc Sk) a pekne sa predali - ako zyvčajne - i J. Hála, I. Weiner-Kráľ a K. Sokol (konečné ceny 120, 130 a 255-tisíc Sk).
Spokojní mohli byť i zberatelia starého európskeho umenia, pretože si bolo z čoho vyberať. Na svoje si výberovo však prišli aj tí, ktorí sa začínajú orientovať na súčasnú (60.-90. roky) slovenskú výtvarnú tvorbu. Popri už klasikoch M. Laluhovi a J. Paštékovi tak do zbierok začínajú prenikať i S. Filko, J. Koller, V. Popovič či S. Balko. Zatiaľ skôr ako vstupenky do budúcnosti.
(mr)