BRATISLAVA (SME - rf) - Do možného vyhlásenia ostrého štrajku na železniciach ostáva len týždeň, ministerstvo dopravy sa na túto alternatívu už pripravuje. "Nepripravujeme sa na to s cieľom, že by sme štrajk chceli privolávať. Bolo by oveľa rozumnejšie dohodnúť sa," povedal minister dopravy Gabriel Palacka. Prípravu bližšie nechcel konkretizovať, no pravdepodobne ide o možnosť posilniť autobusové spoje. Vedenie železníc rokovalo minulý týždeň s odborármi, došlo k zblíženiu názorov, no zďaleka nie k dohode. Zamestnanci železníc, ktorí sú odhodlaní po 29. marci vyhlásiť ostrý štrajk, sú v štrajkovej pohotovosti pre neakceptovanie svojich mzdových požiadaviek. V piatok bude ďalšie a zrejme posledné kolo vyjednávania medzi odbormi a manažmentom železníc. Odborári prišli na začiatku kolektívneho vyjednávania s požiadavkou zvýšenia mzdy o 35 percent, potom ustúpili na 15 percent. Železnica je však v katastrofálnom stave a nemôže akceptovať ani 15-percentný rast miezd svojich zamestnancov. Železnice skončili rok 1998 s nevídanou stratou 9,3 miliardy. "Akýkoľvek iný podnik pri takýchto výsledkoch by bol už dávno zrušený," povedal G. Palacka a dodal, že napriek týmto výsledkom bol na železnici v posledných rokoch vyšší nárast priemernej mesačnej mzdy ako v národnom hospodárstve. Vedenie ministerstva dopravy zastáva názor, že keď sa žiada o solidaritu všetkých občanov, keď sa zmrazujú mzdy v štátnej správe, je problematický mzdový rast v zdravotníctve, súdnictve, školstve, polícii, tak by železnice nemali byť výnimkou. V roku 1998 sa len na mzdy železničiarov vynaložilo vyše 6,8 miliardy korún. V ŽSR sa prijímajú úsporné opatrenia, šetrí sa už aj na kancelárskych potrebách, obmedzujú sa zahraničné cesty, jazdy automobilmi, obmedzuje sa spotreba energie, pravdepodobne sa vylúči aj obsluha železničných staníc v nočných hodinách tam, kde nie je premávka v noci.