REAGUJETE SNG – nesvojprávne dieťa? Ad: Čo urobíme so Slovenskou národnou galériou?

V ostatnom čase sa množia a zostrujú útoky na Slovenskú národnú galériu, ktoré súvisia nielen s otázkou obsadenia riaditeľského postu, ale sú namierené aj voči činnosti galérie a jej štruktúre. V súvislosti s terajším riaditeľom sa presadzuje jednoznačný

trend diskvalifikovať odborných pracovníkov ako prívržencov bývalého vládneho hnutia, hoci neexistujú ani len elementárne dôvody oprávňujúce na takéto tvrdenia - azda okrem jediného, že všetci nedali hromadnú výpoveď, keď bol pán Muška menovaný. Práve naopak, väčšinu z nich nájdete pod petíciami, ktoré sa organizovali v rámci fóra Zachráňme kultúru i pod petíciou proti výmene gotických slovacík za bojnický oltár.

Za nanajvýš manipulatívny vzhľadom na verejnú mienku pokladáme najmä účelovo krátený a "umne" skolážovaný fragment ankety, ktorý sa pod názvom Čo urobíme so Slovenskou národnou galériou? objavil v mesačníku OS a ešte v "strategickejšie" skrátenom znení v SME. Polemiku, ktorá má zdanlivo "demokratický" charakter (veď zodpovedať na otázky boli vyzvané niektoré skutočné osobnosti našej kultúry) zorganizoval bývalý minister kultúry L. Snopko, a čo tajiť, všetci vieme, že v pozadí je aj jedna z hlavných protagonistiek ankety, jeho manželka, bývalá riaditeľka SNG Z. Bartošová. Ako nepravdivo uviedla v OS, najvýznamnejší projekt 60. roky v slovenskom výtvarnom umení Z. Rusinová s kolektívom autorov "len dokončila". Takisto treba podotknúť, že renomovaný kunsthistorik by si nemal pliesť výstavu čiastkového problému stredoeurópskeho baroka (Svätci v strednej Európe) s komplexnou výstavou Barok na Slovensku. Z. Bartošová sa ďalej vyjadrila, že vyhrala konkurz na riaditeľku vďaka svojej koncepcii. Zabúda dodať, že to zrejme nebolo ťažké, lebo v tom čase bola jediná, kto sa na konkurz prihlásil. V skutočnosti jej "divergentná štruktúra" galérie mala len formálny charakter, neprišlo k žiadnemu ozajstnému deleniu, ktoré by presahovalo dovtedajšie členenie na oddelenia a už vonkoncom nijako sa nestala "čitateľnou v medzinárodnom kontexte". Naopak, vnútri SNG sa prejavil chaos v rozdelení zbierok, pretože neboli jasné kritériá, ktoré diela by mali byť súčasťou zbierky moderného a ktoré zbierky súčasného umenia. Navyše za riaditeľovania Z. Bartošovej bolo zo SNG v priebehu pol roka odcudzených 9 veľmi cenných diel (napr. F. A. Maulbertsch, Fr. Kupka, E. Filla, L. Medňanský, K. Marko). Preto nie je pravda, že odvolanie p. Bartošovej bolo bezdôvodné. Všade vo svete je bežné, že ak sa niečo také riaditeľovi inštitúcie stane, sám zo svojho postu odíde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

SNG je napádaná pre nedostatok kvalitných, najmä zahraničných výstav a nevýraznú akvizičnú činnosť. Pravda je, že pri príležitosti výstavy 60. rokov sa dokúpili niektoré zásadné diela z tohto obdobia a neskôr sa realizovali nákupy významných artefaktov do zbierky starého umenia, ako i príležitostné akvizície do zbierky moderného umenia. Systematický nákup si, prirodzene, vyžaduje istú finančnú sumu, ktorá sa v posledných rokoch znížila priamo úmerne celkovému rozpočtu. Zatiaľ čo ešte napríklad v roku 1991 (za Z. Bartošovej a ministra L. Snopka) bol ročný rozpočet SNG 75 miliónov, postupne klesal a dnes je pôvodný rozpočet len 42 miliónov. Suma, do ktorej je zarátaná celá činnosť, prevádzka, mzdy a údržba budov. Peniaze, ktoré kedysi prúdili do galérie akoby širokým potrubím, sú dnes základným problémom jej fungovania a príčinou absencie kvalitných zahraničných projektov. Kurátori SNG sa museli zriecť zahraničných študijných ciest, čo je základný predpoklad na nadväzovanie kontaktov (a čo bolo predtým bežné), ba i peniaze na katalógy a výstavy si musia zväčša hľadať sami. Napriek tomu SNG v uplynulých rokoch pripravila niekoľko závažných výstavných projektov, sprevádzaných obsažnými katalógmi. Práve z dôvodov existujúcich finančných problémov nemá v súčasnosti význam členiť SNG na tri inštitúcie bez právnej subjektivity. SNG nemá dosť peňazí ani na údržbu a opravu existujúcich priestorov a stav niektorých budov je havarijný.

SkryťVypnúť reklamu

SNG supluje nielen činnosť múzea úžitkového umenia a dizajnu a múzea architektúry, ale i činnosť kunsthalle či nedostatočnej siete súkromných galérií, ktoré by bezprostredne reflektovali súčasné umelecké diania (často uvádzané porovnávanie s výstavnou činnosťou Ludwigovho múzea vo Viedni či Rudolfina v Prahe neobstojí. Nemajú štatút vrcholných národných inštitúcií a ich zameranie je iné. Rudolfinum navyše nemá ani zbierky.) Domnievame sa, že najlepším riešením by bolo založiť novú inštitúciu typu galérie súčasného umenia, ktorá by bola samostatnou jednotkou a ktorá by svojím flexibilným programom túto potrebu aspoň sčasti pokryla, a časom odčleniť zbierky úžitkového umenia a vytvoriť samostatné múzeum tohto typu.

Všetci sme si vedomí problémov, ktoré SNG má a domnievame sa, že je nevyhnutné riešiť post riaditeľa prostredníctvom čo najrýchlejšie a demokraticky pripraveného konkurzu. Ani činnosti pracovníkov SNG neprospieva situácia "čakania na Godota", psychologické provizórium, ktoré spolu s absolútnym nedostatkom financií na výstavy a akvizície pôsobí priam paralyzujúco. Dúfame, že budúci riaditeľ bude teoretikom umenia alebo dobrým manažérom, že okrem jazykovej aprobácie, zahraničného renomé, odborných a organizačných schopností to bude človek rozvážny, ktorý nebude vnímať svoju funkciu ako rolu spasiteľa a napĺňať ju len z pozícii osobných ašpirácií a túžby po moci. Nemal by predovšetkým zabúdať, že ako vyplýva už zo zriaďovacej listiny SNG, jej poslaním sú predovšetkým akvizície diel starého, moderného a súčasného umenia, ktoré patrí ku kultúrnemu dedičstvu Slovenska a s nimi spojená ochrana a reštaurovanie, ako i vedeckovýskumná, výstavná a publikačná činnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Pracovníci SNG - Zora Rusinová, Ágnes Schrammová, Beáta Jablonská, Ivan Rusina, Katarína Bajcurová, Katarína Čierna, Eva Trojanová, Klára Kubíková, Mária Genzorová, Aurel Hrabušický, Dagmar Poláčková, Magda Keletiová, Danica Zmetáková, Jana Bahurinská, Alena Piatrová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 981
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 308
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 151
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 526
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 604
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 297
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 260
  8. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 051
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu