m. Úrady zatiaľ tápu v snahe zistiť, prečo oheň, ktorý vzbĺkol v belgickom kamióne s múkou a margarínom, bol taký ničivý. V páľave, ktorá v ohnisku dosahovala najmenej 100 stupňov Celzia, boli mnohí ľudia doslova spopoľnení. Úrady usudzujú, že až zdĺhavé génové analýzy nájdených kostí odpovedia, kto sú obete nešťastia. V piatok oheň konečne uhasili. Ešte v sobotu záchranárom bránilo v práci miestami veľké teplo okolo 60 stupňov Celzia. Hovorca talianskej miestnej správy Francesco Colombo v sobotu uvádzal 40 mŕtvych. Záchranári tvrdia, že väčšinu obetí našli sediacich v autách. Len troch mŕtvych našli na asfalte a troch vo výklenkoch tunela, kde sa asi snažili ukryť.
V oboch krajinách medzitým prepukla kritika bezpečnostných systémov v najdôležitejších alpských dopravných spojniciach. Francúzsky minister vnútra Jean-Pierre Chevenement, ktorý v sobotu navštívil miesto katastrofy, vyhlásil, že bezpečnostné zaistenie v tuneli pod Mont Blancom bolo neúčinné. Úrady potvrdzujú, že francúzski požiarnici už minulý rok v jednej štúdii poukazovali na bezpečnostné nedostatky. Talianske denníky uvádzajú, že ani jediný tunel v Alpách, ale ani v Apeninách nemá núdzové východy.
Požiar vznikol asi v polovici 11,5-kilometrového tunela. Do horiaceho kamióna narazili ďalšie nákladné autá a zablokovali tunel. Ten je široký 8,6 metra, má dva jazdné pruhy a je celý sledovaný videokamerami. Komunikáciou denne prechádza asi 4000 aút.
Francúzskym požiarnikom sa do včerajšieho rána podarilo schladiť tunel pod Mont Blancom. Nezodpovedaných zostáva veľa otázok, prečo napríklad dostal tlejúci kamión povolenie pokračovať v ceste, aj keď francúzske detektory zistili dym krátko nato, čo vošiel do tunela. Nie je jasné, prečo Francúzi zastavili vjazd ďalších vozidiel príliš neskoro, aj keď už húkali poplašné sirény. A nevie sa ani, z akého dôvodu zlyhal vetrací systém, ktorý mal vstrebávať toxický dym.