BRATISLAVA (SME - rf) - Zničenie mostov vedúcich ponad Dunaj v Juhoslávii vojskami NATO spôsobilo obrovské problémy všetkým firmám prepravujúcim tovar po Dunaji. Časť flotily plavidiel Slovenskej plavby a prístavov zostala po zbombardovaní strategického dunajského mosta pri Novom Sade uväznená bez možnosti návratu na Slovensko, pretože most prehradil rieku. Pracovníkov Slovenskej plavby a prístavov sa našťastie včas podarilo odsunúť mimo územia Juhoslávie. Mesačné straty vyčíslil generálny riaditeľ plavby Pavel Šesták na vyše 20 miliónov korún. "Čiastočná náhrada je možná v oblasti riečnej prepravy, ale treba si uvedomiť, že v podobnej situácii sa nachádzajú aj ostatné dunajské plavby a konkurenčný boj o obmedzené objemy tovarov bude veľmi náročný. Dlhodobejšie pretrvávanie vojnového konfliktu spôsobí našej firme značné straty," povedal P. Šesták. Plavba je zastavená prakticky na celom juhoslovanskom úseku Dunaja. Šéf sekretariátu Dunajskej komisie Helmut Strasser povedal, že zrútenie mostov by mohlo zablokovať riečnu dopravu na Dunaji na dlhší čas. "Neprekvapilo by ma, keby sa doprava na Dunaji na istú dobu úplne zastavila," tvrdí. Domnieva sa, že je malá šanca na spriechodnenie rieky. Šéf významnej špedičnej firmy Dunajslovtrans Ľudovít Valláš hovorí, že je takisto v zlej situácii, hoci posledný tovar mu Juhosláviou prešiel ešte pred zbombardovaním mostov. Ukrajinskej dunajskej plavbe, pre ktorú robí brokera, však zostalo na vrchnej časti Dunaja 82 riečnych člnov, remorkéry a päť riečnych nákladných lodí, celkovo má zablokovaných do 100-tisíc ton prepravnej kapacity. Dunajslovtrans zabezpečoval prepravu tovarov slovenskej, českej a poľskej produkcie hlavne na trhy v oblasti Stredozemného mora a prepravy na vnútorné cesty Ukrajiny a Ruskej federácie. "Zablokovanie plavby spôsobí podstatný nárast dopravných sadzieb, lebo ak sa tovar bude voziť železnicou, bude to drahšie. Zníži sa teda aj konkurencieschopnosť našich tovarov," vysvetlil Ľ. Valláš.