Zničené mosty na Dunaji spôsobili prepravcom ťažkosti

BRATISLAVA (SME - rf) - Zničenie mostov vedúcich ponad Dunaj v Juhoslávii vojskami NATO spôsobilo obrovské problémy všetkým firmám prepravujúcim tovar po Dunaji. Časť flotily plavidiel Slovenskej plavby a prístavov zostala po zbombardovaní strategického .

BRATISLAVA (SME - rf) - Zničenie mostov vedúcich ponad Dunaj v Juhoslávii vojskami NATO spôsobilo obrovské problémy všetkým firmám prepravujúcim tovar po Dunaji. Časť flotily plavidiel Slovenskej plavby a prístavov zostala po zbombardovaní strategického dunajského mosta pri Novom Sade uväznená bez možnosti návratu na Slovensko, pretože most prehradil rieku. Pracovníkov Slovenskej plavby a prístavov sa našťastie včas podarilo odsunúť mimo územia Juhoslávie. Mesačné straty vyčíslil generálny riaditeľ plavby Pavel Šesták na vyše 20 miliónov korún. "Čiastočná náhrada je možná v oblasti riečnej prepravy, ale treba si uvedomiť, že v podobnej situácii sa nachádzajú aj ostatné dunajské plavby a konkurenčný boj o obmedzené objemy tovarov bude veľmi náročný. Dlhodobejšie pretrvávanie vojnového konfliktu spôsobí našej firme značné straty," povedal P. Šesták. Plavba je zastavená prakticky na celom juhoslovanskom úseku Dunaja. Šéf sekretariátu Dunajskej komisie Helmut Strasser povedal, že zrútenie mostov by mohlo zablokovať riečnu dopravu na Dunaji na dlhší čas. "Neprekvapilo by ma, keby sa doprava na Dunaji na istú dobu úplne zastavila," tvrdí. Domnieva sa, že je malá šanca na spriechodnenie rieky. Šéf významnej špedičnej firmy Dunajslovtrans Ľudovít Valláš hovorí, že je takisto v zlej situácii, hoci posledný tovar mu Juhosláviou prešiel ešte pred zbombardovaním mostov. Ukrajinskej dunajskej plavbe, pre ktorú robí brokera, však zostalo na vrchnej časti Dunaja 82 riečnych člnov, remorkéry a päť riečnych nákladných lodí, celkovo má zablokovaných do 100-tisíc ton prepravnej kapacity. Dunajslovtrans zabezpečoval prepravu tovarov slovenskej, českej a poľskej produkcie hlavne na trhy v oblasti Stredozemného mora a prepravy na vnútorné cesty Ukrajiny a Ruskej federácie. "Zablokovanie plavby spôsobí podstatný nárast dopravných sadzieb, lebo ak sa tovar bude voziť železnicou, bude to drahšie. Zníži sa teda aj konkurencieschopnosť našich tovarov," vysvetlil Ľ. Valláš.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 336
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 894
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 689
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 183
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 628
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 386
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 717
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 595
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu