od začiatku tohto roku produkuje pre ABC televíznu show s názvom ATF, ktorú moderujú K. Bakerová a A. Brennemanová. V roku 1983 vydala svoju prvú knihu A Time for Remembering (Čas rozpamätúvania), po ktorej nasledovali kriminálne príbehy Kay Scarpettovej: Post Mortem (Po smrti; 1990), Body Of Evidence (Usvedčujúci dôkaz; 1991), All That Remains (Všetko, čo zostane; 1992) Cruel & Unusual (Kruté a nezvyčajné; 1993), The Body Farm (Skrášľovacie sídlo; 1994), From Potter`s Field (Z Potterovho poľa; 1995), Cause Of Death (Príčina smrti; 1996), Unnatural Exposure (Neprirodzené odhalenie; 1997), Point Of Origin (Otázka pôvodu; 1998). Mimo tejto ságy napísala pred tromi rokmi román Hornet`s Nest (Sršnie hniezdo; 1996) a vlani vyšiel v americkom vydavateľstve Wyrick and Co. román Scarpetta`s Winter Table (Scarpettovej zimné hodovanie - všetky diela sú preložené voľne). Žije striedavo v Richmonde (štát Virginia v USA) a v Los Angeles.
Doterajším vrcholom kariéry americkej spisovateľky Patricie Cornwellovej bol 1. marec 1996. V rebríčku 25 bestsellerov uverejnenom časopisom US Today mala táto populárna postava kriminálnej literatúry až päť svojich knižných titulov. O rok neskôr ju magazín People zaradil medzi desať najčítanejších spisovateliek súčasnej krimi-literatúry na svete. Na minuloročnom najväčšom knižnom veľtrhu na svete vo Frankfurte nad Mohanom patrila k prominentným hosťom, ocitajúcim sa v stredobode záujmu médií a čitateľskej verejnosti. Bratislavské vydavateľstvo Ikar vydalo prednedávnom jej druhú knihu z roku 1991 s názvom Usvedčujúci dôkaz (z originálu Body of Evidence preložila Z. Dudíková), ktorá sa aj na slovenskom trhu stala bestsellerom.
m Aj v knihe Usvedčujúci dôkaz je hlavnou hrdinkou súdna lekárka Kay Scarpettová - jedna z najpopulárnejších postáv súčasnej kriminálnej literatúry. Vzhľadom na vašu predchádzajúcu profesiu sa zdá, akoby to bola postava s autobiografickými črtami.
"Post Mortem bola prvou knihou, v ktorej začala sága Kay a Usvedčujúci dôkaz na túto ságu nadväzuje. Neoznačila by som to priam za autobiografické črty, ale podobnosť tu je. Využívala som svoje skúsenosti z Úradu hlavného súdneho patológa v Richmonde, kde som pracovala šesť rokov. Samozrejme, literatúra si žiada aj trochu fikcie, a preto sú niektoré veci aj dorozprávané."
m Ďalším vaším autobiografickým usvedčujúcim dôkazom je, že Kay Scarpettová považuje za kľúč k riešeniu prípadu rukopis autobiografického románu jednej zo zavraždených.
"Ktovie, odkiaľ vyrážajú prúdy podvedomia, no pri tomto motíve som si len pomáhala v pôdoryse príbehu."
m Kay Scarpettová akoby v osobnom živote stále riešila traumy z minulosti. V rozhovore pre New York Times spred dvoch rokov ste uviedli, že vaši rodičia sa rozviedli, keď ste mali päť rokov. Navyše ste mali zlé skúsenosti s otcom. Ďalšia niť autobiografie?
"Absolútne ma to poznačilo. Spomínam si, ako otec raz prišiel domov a hneď som vedela, čo sa stane: že sa už nikdy nevráti naspäť domov. Bežala som k nemu a s plačom som sa chytila jeho nôh a vrieskala: Neodchádzaj! Neodchádzaj! Odstrčil ma. Nepovedal nič, len odišiel von dverami."
m Chodili ste k psychoanalytikovi?
"Keď som bola malá, myslím, že mama bola niekoľkokrát so mnou u psychológa. Dnes k nim chodím viac-menej po radu ku knihám."
m Vy ste súdnu lekárku povýšili takmer do pozície osoby riešiacej kriminálne činy. Ako sa so zmenou kompetencií vysporiadali vyšetrujúci inšpektori?
"Ak myslíte na knižnú postavu policajného inšpektora Marina, tak viete, že ich vzťah s Kay je napätý, ale i kolegiálny, ba niekedy sa zdá, že je zároveň naplnený i čímsi iskrivým. Pokiaľ ide o realitu, viem, aká dôležitú úlohu má pri riešení závažných deliktov práca súdnych lekárov. Netvrdím, že sú najvýznamnejší, ale, nakoniec, prečo by mali byť vždy hviezdami iba inšpektori Columbovia?"
m Konzultujete svoje knihy aj s ďalšími odborníkmi z kriminalistiky?
"V začiatkoch som chodila na súdne znalectvo takmer každý deň, teraz, iba keď je to naozaj nutné. Celkom prirodzene i tento odbor kriminalistiky zaznamenal v poslednom období prudký rozvoj. Ak sa chcem udržať na špici, musím neustále sledovať najnovšie poznatky."
m Kritiky na Usvedčujúci dôkaz vám vyčítali veľkú podobnosť v kompozičnej schéme s predchádzajúcou knihou Post Mortem. Ako sa bránite voči tomu, aby ste sa nevykrádali?
"Každý spisovateľ má svoj rukopis, ktorý nemenila ani Agatha Christieová. Čitatelia moju ponuku privítali. Neviem, prečo by som mala meniť víťaznú zostavu."
m Čitatelia "fajnšmekri" však tento druh prózy nezaraďujú medzi vysokú literatúru. Neuráža vás to?
"Nikdy som nemala ambíciu zaradiť sa vedľa Joyca alebo Salingera. Nechcem, aby to znelo namyslene, ale kníhkupci z našej literatúry žijú. Ostatne, i na moju adresu zazneli hlasy, že moja štylistika a kompozícia nie sú najhoršie."
m Za svoju prvú knihu Post Mortem ste zarobili 6-tisíc dolárov. Minulý rok ste údajne podpísali so svojím terajším vydavateľom G. P. Putnamom kontrakt na 24 miliónov dolárov. Platia tieto čísla?
"Viac-menej áno. Dohodli sme sa, že na ďalšie tri pokračovania príbehov Kay Scarpettovej dostanem uvedenú sumu, ktorá však nezávisí od predajnosti kníh."
m Čo všetko treba, aby sa spisovateľ presadil na knižnom trhu v Spojených štátoch?
"Šikovného vydavateľa, vystihnutie náladu trhu a trochu spisovateľského talentu."
ĽUDO PETRÁNSKY ml.