m (ale tento dovoz vlastne ešte nebol realizovaný, keďže ide o lietadlá na lízing), mu vznikol colný dlh vo výške 87 miliónov Sk. Tatra Air sa pravdepodobne spoliehal na to, že clo mu bude odpustené, nakoľko vlastne ide o dovoz technologických zariadení na podnikanie, kde je takáto skutočnosť možná, ovšem až po láskavom povolení všemocnými ministerskými úradníkmi. Opak sa stal pravdou. Clo odpustené nebolo. Pravdepodobne štát súrila potreba nákupu zvýšeného množtva bavorákov pre vládu a poslancov, alebo hádam počítačov do parlamentu. V jednom a tom istom čase, kedy sa tento prípad odohráva, vláda ústami svojho predsedu, ale aj iných vysokých predstaviteľov deklaruje svoju ústretovosť vstupu zahraničného kapitálu a podnikateľov. Pán Charles Bemberg, generálny riaditeľ Tatra Airu, ktorý je podľa mena cudzinec, bude pravdepodobne vedieť vysvetliť prípadným investorom zo zahraničia, prečo by nemali týmto ústretovým rečiam uveriť. Aj to, že by Tatra Air dostal - samozrejme až po zaplatení 87 miliónov - späť 66 miliónov ako vratku z DPH - je poučné. Nebolo by možné takéto položky vzájomne započítavať? SR je totiž jediná krajina, ktorá vyžaduje clo za dovoz lietadiel, a jediná v Európe nepristúpila k dohodám GATT a ICAO, týkajúcim sa bezcolného dovozu dopravných lietadiel. Slovenské colné orgány zhodne tiež vyžadujú striktné platenie cla pri dovoze aj inej technológie určenej na výrobu. V takýchto podmienkach zostane vstup zahraničných investorov v oblasti zbožných želaní. Na čom by sa mali v blízkej budúcnosti vyrábať nové vysokokvalitné výrobky, ktoré posilnia náš export, ak nie na strojoch dovezených zo zahraničia? Či budú hádam našimi umnými slovenskými rukami vystružlikané z dreva, ktorého máme (zatiaľ ešte) dostatok? Vyhlásenie pána ministra Palacku - o tom, že financovanie leteckej dopravy pre niekoľko desiatok tisíc cestujúcich je veľký luxus - vzbudzuje podozrenie, že vládni úradníci posudzujú podnikateľské zámery leteckého prepravcu nekoncepčne a povrchne. Ak sa do priestoru leteckej prepravy vkliesnia zahraniční prepravcovia, koľko zo svojho zisku budú odvádzať slovenskému eráru - bude to viac ako tatraairáckych 37 miliónov Sk ročne, alebo menej? Koľko slovenských občanov zamestnávajú? V septembri 1998 sme si vydýchli a začali dúfať v zmenu. Tá sa už aj začala. Ale je to zmena skutočne k lepšiemu?
Ing. KAREL HYŠKA, Humenné