BRATISLAVA (SME - tk) - Vedenie Matadoru, a. s. Púchov, sa neobáva straty trhovej pozície na trhu pneumatík strednej kategórie. Ako pre denník SME povedal Vladimír Taraba, viceprezident pre obchod, konkurencia v tejto oblasti je síce široká, avšak aj potreby trhu vykazujú rastové tendencie. V minulom roku dosiahol Matador Púchov obrat v predaji pneumatík vo výške viac ako 7 mld Sk, z toho 82 % išlo na export, ktorý dosiahol v roku 1998 hodnotu 5,7 miliardy korún. Hlavnými teritóriami vývozu boli krajiny východnej Európy (53,8 %), západná Európa (22,8 %), štáty bývalého ZSSR (11,9 %), Severná a Južná Amerika (7,5 %). Zisk spoločnosti za rok 1998 predstavuje 88 miliónov Sk po zdanení. Aktíva spoločnosti dosiahli výšku 10,521 mld Sk, z toho stále aktíva 4,05 mld Sk. Vlastné imanie ku koncu minulého roka bolo 5,398 mld Sk, čo predstavuje jeho nárast o 4 percentá. Cudzie zdroje v Matadore poklesli oproti roku 1997 o 205 mil. Sk. Úverová zadlženosť firmy v porovnaní s rokom 1997 poklesla z úrovne 15,32 % na 14,74 %. Priemerný stav pracovníkov spoločnosti bol 3843, čo predstavuje pokles oproti predminulému roku o 532 pracovníkov. Dôvodom zníženia tohto počtu boli podľa predstaviteľov Matadoru presuny do spoločného podniku Continental Matador, vyčlenenie servisných činností z firmy a racionalizačné kroky súvisiace so zavádzaním novej technológie do výroby. Produktivita práce meraná na základe pridanej hodnoty na pracovníka sa oproti roku 1997 zvýšila o 14 percent. Spoločný podnik Continental Matador vznikol 17. septembra minulého roku a jeho výrobný program obsahuje celooceľové a kombinované nákladné pneumatiky s rozmermi 17,5 až 22,5 palca. Ako pre denník SME uviedol Štefan Rosina, viceprezident pre stratégiu, s výrobou osobných autoplášťov sa v tomto spoločnom podniku zatiaľ nepočíta, v tomto segmente si podľa jeho slov dokáže Matador zabezpečiť konkurenčnú trhovú pozíciu na základe investícií do vlastného výskumu a vývoja sám. Súčasťou stratégie Matadoru je aj zakladanie spoločných podnikov mimo územia Slovenska. Ako ďalej uviedol V. Taraba, jedným z najúspešnejších je Spoločnosť Matador Omsčina, ktorého produkcia sa z dôvodu nízkych výrobných nákladov dobre uplatňuje na trhoch Slovenska, Českej republiky, ale aj Veľkej Británie.V tomto období vyvinul Matador nový druh pneumatiky s názvom Matador Prima, ktorý bude spoločnosť dodávať Škode Mladá Boleslav, kam by mala tento rok vyviezť celkovo 60- až 80-tisíc kusov typu Prima. Na margo krízových trhov (Ruska a Juhoslávie) V. Taraba povedal, že juhoslovanský trh považuje vedenie Matadoru za dôležitý a po skončení konfliktu plánuje pokračovať v jeho zásobovaní, na ruský trh sa podľa neho z dôvodu platobnej neschopnosti dnes neoplatí exportovať.