BRATISLAVA (SME - tv, tk) - Z dlhu Štátneho fondu cestného hospodárstva (ŠFCH) voči stavebným firmám podieľajúcim sa na výstavbe diaľničnej siete, ktorý k ultimu predchádzajúceho roku predstavoval 1,6 mld Sk, bolo vyplatených v dvoch tranžách dovedna 700 mil. Sk. Záväzky ŠFCH sa však vzhľadom na práce v roku 1999 nezmenšili, naopak - narástli na súčasných 1,996 mld Sk. Podľa posledných údajov je reálna možnosť splatenia časti dlhu vo výške 1,053 mld najskôr v júni tohto roku. Reálne financovanie ďalšej diaľničnej výstavby sa očakáva až v závere tretieho kvartálu 1999. Vtedy sa však už budú stavby zazimovávať a práce by sa teda mohli začať až na jar roku 2000. Táto skutočnosť bude mať za následok ďalšie postupné prepúšťanie pracovníkov sektora diaľničnej výstavby, počet doteraz prepustených sa pohybuje na úrovni asi 20-tisíc osôb. Ak sa bude vo výstavbe diaľnic pokračovať, tak podľa variantu B, korý spočíva v pozastavení a následnom zakonzervovaní troch rozostavaných úsekov a počíta s nákladmi v celkovej výške 32,7 mld Sk pri štvorročnej dĺžke výstavby. Na tento rok by mala vláda SR poskytnúť garancie na úvery za 6,7 mld Sk, ktoré by mali byť uhradené v druhej polovici mája 1999. Na samotnú výstavbu a nákup pozemkov tak ostane tento rok asi 5 mld Sk. ŠFCH pritom počítal so sumou 8,8 mld Sk. Reálny význam a použiteľnosť úsekov, na ktorých sa stavby prerušia, sú takmer nulové, pretože neexistuje žiadne napojenie na už existujúcu diaľničnú a cestnú infraštruktúru. Do konca júna by Slovenská správa ciest mala na základe koncepcie pripraviť celkový postup výstavby na nasledujúce 4 roky.