BRATISLAVA (SME - rf) - V noci mal prejsť po slovenských koľajniciach prvý vlak s 32 vagónmi naloženými vojenskou technikou NATO smerujúci do Juhoslávie, ktorý mal mať prednosť pred všetkými ostatnými vlakmi. Železnice SR v minulosti už zabezpečovali prepravu špeciálnej techniky, konkrétne v decembri 1995 do Bosny a Hercegoviny pre misiu SFOR, čiže sú schopné vykonávať podobné prepravy. Vlaky so špeciálnou technikou bývajú z bezpečnostných dôvodov prednostne vybavované a sledované, aby čo najskôr opustili územie SR. Pri vstupe vlaku na naše územie sa spravidla menia rušne aj čaty sprevádzajúce vlak a pre samotné železnice býva takáto preprava finančne veľmi výhodná. Vlaky budú vstupovať na územie Slovenska z českej strany v Kútoch a vychádzať budú na maďarské územie v Štúrove, čo je zhruba dvesto kilometrov. Odborník na vojenské otázky Miroslav Gyürösi SME povedal, že preprava vojenskej techniky smerom k Juhoslávii pravdepodobne znamená prípravy vojsk
NATO na pozemnú operáciu v Juhoslávii. Po železnici je podľa neho možné prepravovať na pozemné operácie prakticky všetko - od logistického zabezpečenia cez poľné nemocnice až po palivo. Vzhľadom na ofenzívnu operáciu si myslí, že sa budú prepravovať hlavne bojové vozidlá pechoty M 2,
M 3, transportéry, tanky M 1 a A 2, čo sú štandardné tanky vo výzbroji amerických ozbrojených síl. Takisto protilietadlové zabezpečenie, mínomety, ktoré by boli v prípade pozemnej operácie nevyhnutné do hornatého terénu Juhoslávie, nevylúčil aj prepravu ťahaného a samohybného delostrelectva. Železnica nepatrí medzi najrýchlejšiu prepravu vojenskej techniky, ale vzhľadom na množstvo je zrejme najvýhodnejšia a najspoľahlivejšia.