Vraj ste si zobrali k srdcu kritiku vysokých škôl na subjektívnosť hodnotenia vedomostí stredoškolákov a začali ste konať?
"Ten nápad vznikol na pôde klubu riaditeľov bratislavských gymnázií, keď sme sa niekoľko rokov zaoberali problémom zobjektívnenia maturitných skúšok. V súčasnosti maturitná skúška je viac-menej súkromnou záležitosťou školy, a to i napriek tomu, že tam sedí predseda komisie z inej školy. Ani zďaleka to nemá ráz objektívnej skúšky. Väčšina vysokých škôl prestala brať maturitu do úvahy pri prijímačkách a prijímacie podmienky si určujú samy, čo nás poškodzuje, lebo stredné školy to nemotivuje."
Vysoké školy však tvrdia, že to tak musia robiť, lebo hodnotenie stredných škôl je príliš subjektívne. Súhlasíte?
"Úplne. Keby vysoké školy začali brať do úvahy najmä maturitnú skúšku ako objektívnu, poškodilo by to najmä prísnejšie školy, ktoré nedávajú známky len tak. Ak by žiaci boli posudzovaní na základe známok, tí z náročnejších škôl by sa dostali do zlej pozície."
Ako chcete zabezpečiť objektivitu maturity?
"Naša snaha smeruje k tomu, aby jednotka napríklad z angličtiny v Snine, Humennom či Bratislave mala rovnakú váhu. To znamená, že študenti zo všetkých miest by mali mať rovnako kvalitné vedomosti."
Nie je to ideál?
"Zatiaľ áno, ale my sa budeme snažiť k nemu priblížiť."
Ako?
"Už dva roky robíme na celom Slovensku experimenty. V tomto roku sa prihlásilo dobrovoľne 84 gymnázií s viac než 6000 žiakmi. Napríklad zo slovenského jazyka maturovalo podľa nových testov asi 3000 žiakov, podobne z matematiky a asi 1000 z anglického jazyka. Postupne to budeme rozširovať aj na iné predmety."
Ako vyzerala nová maturita?
"Bola to testová forma, ktorá je rýchlejšia a aj lacná. Testy sú postavené tak, aby žiaci ukázali, ako porozumeli látke, boli nútení rozmýšľať, aby ukázali vlastný postoj, úsudok a aby sa nimi slovenský jazyk, matematika alebo angličtina preskúšali dôkladne. Ďalší rozdiel oproti klasickej maturite je najmä v objektivite. Ten, čo bude opravovať testy, vôbec nebude vedieť meno žiaka, ani z akej je školy a z ktorého mesta."
Kto by vypracúval témy?
"Na Slovensku máme dosť vzdelávacích renomovaných firiem, o ktoré by sme sa opreli."
Znamená to, že maturitné témy by boli jednotné pre celé Slovensko a riešili by sa v jeden deň?
"Presne tak. To by bolo nevyhnutné. Polovica maturitnej skúšky z každého predmetu by mala byť ako doteraz ústna."
Neroztriedite takto školy?
"To sledujeme. Aby sa roztriedili na tie, čo sú náročné a na tie, čo pokrivkávajú. Vysoké školy tak dostanú informáciu o ich úrovni."
Myslíte si, že to bude školy motivovať?
"Dúfam, lebo takto sa dajú postupne merať výkony stredných škôl."
JARMILA HORÁKOVÁ