Ministerstvo dopravy uhradí Železniciam SR 2,2 miliardy korún za výkony vo verejnom záujme

BRATISLAVA (SME - tk) - Minister dopravy pôšt a telekomunikácií Gabriel Palacka a riaditeľ Železníc SR Andrej Egyed podpísali včera zmluvu, ktorej predmetom je úhrada 2,2 miliardy korún na účet ŽSR za výkony osobnej železničnej dopravy vykonané vo verejno

m záujme. Táto suma však celkový problém pohľadávok ŽSR voči vláde SR za výkony vo verejnom záujme nerieši, keď železnice v roku 1999 potrebujú na tento účel minimálne 3,5 miliardy korún, čo predstavuje mesačne 350 až 400 miliónov korún. Minister Palacka prisľúbil, že do konca júna tohto roku predloží jeho rezort na rokovanie vlády ďalší materiál, ktorého obsahom bude zabezpečenie zvyšných 1,3 miliardy korún. Na otázku, či je reálne, aby štátny rozpočet zabezpečil aj zvyšnú sumu, odpovedal minister slovami, že to nie je v rovine polemiky, pretože neuhradenie celej sumy za výkony vo verejnom záujme by dostalo železnice do platobného kolapsu, a keďže štát ručí za väčšinu záväzkov železníc, dostala by sa do platobnej neschopnosti v konečnom dôsledku slovenská vláda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Celkovo štát dlhuje ŽSR za výkony vo verejnom záujme vyše 11 miliárd Sk a podľa A. Egyeda Železniciam SR jednoznačne vzniká nárok na uznanie týchto pohľadávok zo strany štátu.

Ďalším naliehavým problémom železníc je aj ich vysoká zadlženosť, ktorá v súčasnosti dosahuje takmer 30 mld Sk. ŽSR majú čo robiť, aby splácali alebo aspoň odsúvali staré záväzky a uhrádzali straty z finančných operácií, ktoré dosiahli v minulom roku výšku 2,8 mld Sk.

Vedenie ŽSR v súčasnosti pripravuje pre ministerstvo dopravy a vládu SR materiál obsahujúci jednotlivé zámery na najbližšie štyri roky. Prvá časť hovorí o finančnej sanácii ŽSR, o nevyhnutnosti reštrukturalizovať úverové portfólio zmenou krátkodobých úverov na dlhodobé. Druhá časť predkladaného materiálu obsahuje konkrétne kroky reštrukturalizácie ŽSR smerom k vytvoreniu akciovej spoločnosti v 100-percentnom vlastníctve štátu. Na financovanie plánovaných programov je potrebné zabezpečiť ročné financovanie vo výške asi 7 miliárd korún, ktoré zahŕňa 3,5 mld Sk na modernizáciu dopravnej cesty a ďalších 3,5 mld Sk na modernizáciu koľajových vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 316
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 820
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 226
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 739
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 362
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 746
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 553
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu