Podniky SAD sa majú zlúčiť, neskôr sprivatizovať

BANSKÁ BYSTRICA (SME - klo) - Až na 52 štátnych podnikov je v súčasnosti roztrieštená Slovenská autobusová doprava (SAD). Vláda začiatkom mája schválila postup, aby sa od 1. júna tohto roku podniky SAD znovu pospájali do väčších celkov. Presnejšie do ...

BANSKÁ BYSTRICA (SME - klo) - Až na 52 štátnych podnikov je v súčasnosti roztrieštená Slovenská autobusová doprava (SAD). Vláda začiatkom mája schválila postup, aby sa od 1. júna tohto roku podniky SAD znovu pospájali do väčších celkov. Presnejšie do 16 regionálnych podnikov, zatiaľ štátnych. Tie by mali prejsť transformáciou v roku 2000 na akciové spoločnosti s majoritou štátu. Za dôvody zlučovania označili predkladatelia návrhu, ktorým sa zaoberalo Ministerstvo dopravy, spojov a verejných prác SR, predovšetkým ekonomické problémy. Podľa Igora Rutšeka, riaditeľa SAD, š. p. Banská Bystrica, sú však aj ďalšie závažné argumenty na tento krok - roztrieštenosť podnikov, ktorá nezabezpečuje najvýhodnejšiu obslužnosť územia Slovenska. Dodal, že konkurencia menších podnikov má za následok vytváranie súbežných autobusových liniek, ktoré nie sú úplne vyťažené. "Rovnako sa pri menších celkoch nedá vytvárať taký dopravný systém, ktorý by efektívne prepájal autobusovú a železničnú dopravu," doplnil I. Rutšek. Problémom, ktorý trápi niektoré podniky SAD, je ich veľké úverové zaťaženie. V minulom roku sa začalo s dvoma spôsobmi obnovovania vozového parku autobusov u nás. Autobusy mohli získať podniky vďaka clearingovému vyrovnaniu (na Slovensko prišlo 51 autobusov) a programom obnovy a rozvoja, ktorý umožnil, aby sa prostredníctvom záručnej banky dosiahli nižšie úrokové sadzby na komerčné úvery. Podniky SAD si takto kúplili 56 autobusov. So splácaním v rámci clearingu sa začalo už v tomto roku a potrvá do roku 2001. Podniky SAD by tak po dvoch-troch rokov vinou vysokého úverového zaťaženia mohli o tieto autobusy prísť. O autobusocch, ktoré sú od slovenských výrobcov, sa I. Rutšek vyjadril opatrne. Zatiaľ výrobcovia autobusov vo Zvolene, v Novom Meste nad Váhom a v Lučenci zlaďujú jednotlivé koncepcie výroby tak, aby išlo o podobný typ vozidla, ako sa vyrába vo svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 200
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 868
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 750
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 940
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 915
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 724
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 456
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu