BANSKÁ BYSTRICA (SME - klo) - Až na 52 štátnych podnikov je v súčasnosti roztrieštená Slovenská autobusová doprava (SAD). Vláda začiatkom mája schválila postup, aby sa od 1. júna tohto roku podniky SAD znovu pospájali do väčších celkov. Presnejšie do 16 regionálnych podnikov, zatiaľ štátnych. Tie by mali prejsť transformáciou v roku 2000 na akciové spoločnosti s majoritou štátu. Za dôvody zlučovania označili predkladatelia návrhu, ktorým sa zaoberalo Ministerstvo dopravy, spojov a verejných prác SR, predovšetkým ekonomické problémy. Podľa Igora Rutšeka, riaditeľa SAD, š. p. Banská Bystrica, sú však aj ďalšie závažné argumenty na tento krok - roztrieštenosť podnikov, ktorá nezabezpečuje najvýhodnejšiu obslužnosť územia Slovenska. Dodal, že konkurencia menších podnikov má za následok vytváranie súbežných autobusových liniek, ktoré nie sú úplne vyťažené. "Rovnako sa pri menších celkoch nedá vytvárať taký dopravný systém, ktorý by efektívne prepájal autobusovú a železničnú dopravu," doplnil I. Rutšek. Problémom, ktorý trápi niektoré podniky SAD, je ich veľké úverové zaťaženie. V minulom roku sa začalo s dvoma spôsobmi obnovovania vozového parku autobusov u nás. Autobusy mohli získať podniky vďaka clearingovému vyrovnaniu (na Slovensko prišlo 51 autobusov) a programom obnovy a rozvoja, ktorý umožnil, aby sa prostredníctvom záručnej banky dosiahli nižšie úrokové sadzby na komerčné úvery. Podniky SAD si takto kúplili 56 autobusov. So splácaním v rámci clearingu sa začalo už v tomto roku a potrvá do roku 2001. Podniky SAD by tak po dvoch-troch rokov vinou vysokého úverového zaťaženia mohli o tieto autobusy prísť. O autobusocch, ktoré sú od slovenských výrobcov, sa I. Rutšek vyjadril opatrne. Zatiaľ výrobcovia autobusov vo Zvolene, v Novom Meste nad Váhom a v Lučenci zlaďujú jednotlivé koncepcie výroby tak, aby išlo o podobný typ vozidla, ako sa vyrába vo svete.