Korida lásky alebo patológia jedného vzťahu

Ak na minuloročnej prehliadke Projektu 100 vyvolal najrozporuplnejšie reakcie film Salo alebo 120 dní Sodomy P. P. Pasoliniho, tento rok môžeme do tejto takmer už kategórie šokujúcich filmov bez váhania zaradiť japonsko-francúzsky film Korida lásky režisé

ra Nagisa Ošimu, nakrútený iba o rok neskôr ako spomenuté Salo.

Korida lásky nešokuje len absolútnym obnažením sexuality, nešokuje nahotou tiel, hoci prvý útok na zmysly spočíva práve v nej, ale - a to je možno ešte intenzívnejší vnem - nahotou vášne, ktorá je zhubná pre oboch protagonistov a ktorá určuje smer fabuly. Je vzorcom, nedá sa z neho vystúpiť ani ho obísť, pretože by tým utrpela sila celého rozprávania. Kostra príbehu nás možno obzvlášť neprekvapí: pozornosť sa teda sústreďuje na priebeh. Cieľom patológie nie je ozrejmiť anatómiu, ale vysledovať príčiny zlyhania (už známeho) organizmu. A predmetom (divákovho) patologického skúmania je v prípade filmu Korida lásky práve vášeň, choroba s tvárou rozkoše. Nie je dôležité vedieť, prečo postavy konajú tak, a nie inak, prečo prišli o rozum a pud sebazáchovy - vášeň žiadne prečo nepotrebuje. V Koride lásky je jediným reprezentantom moci: vylučuje dokonca antagonizmus muža a ženy. Vzťah Kičiho, ženatého pána domu, a Sady, jeho slúžky a bývalej prostitútky, je vyrovnaný. V područí vášne sú Sada aj Kiči len jej vteleniami: sú rovnako páchateľmi ako obeťami. A aj napriek tomu, že Kiči (Sadinou rukou) na vášeň umiera, je dominancia ženy iba zdanlivá. Sada je len nástrojom vášne a keby bola kulminácia rozkoše závislá od jej smrti, istotne by neváhala svoje telo prepožičať aj na takúto úlohu. Tu je totiž podstatná slasť zo slasti, a nie z utrpenia druhého, ako sa dialo v Salo. Pod vplyvom vášne však akoby obaja hrdinovia strácali kontúry: to ona formuje výraz ich tvárí a determinuje každé konanie. Stáva sa hlavnou postavou filmu. Vťahuje do sveta, kde platia odlišné pravidlá a kde tesne za jej hranicami sídli jedine smrť (kam odchádza Kiči) alebo šialenstvo. Práve z tohto dôvodu Sadin brutálny čin, ktorého sa dopustí na mŕtvom Kičim, nemusíme nutne klasifikovať ako záverečnú exhibíciu zvrátenosti, zneuctenie mŕtveho tela a minimalizáciu človeka na jeho genitálie, ale (iba) ako plynulý prechod do sveta šialenstva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V oficiálne distribuovanom filme, kde sa vizuálna pornografická doslovnosť splieta s psycho(pato)logickým obsahom, sa však zákonite vynára otázka hanby. Korida lásky zďaleka neútočí iba na telo. Ale keďže je pornografia viac-menej intímnou záležitosťou, je aj pozícia diváka usadeného v temnote kinosály spolu s inými divákmi - až do rozsvietenia lámp zredukovanými na anonymné zátylky - dosť ambivalentná. Je voyeurom, sledujúcim zvláštny trojuholník vášeň-žena-muž, a zároveň oným patológom, skúmajúcim ho z odstupu. Nespoluprežíva, a predsa je scénami z filmu atakovaný. Tak ako sa vášeň stáva aktérom filmu, stáva sa divák meradlom jeho kvality a hodnoty. Divák vstupuje Sade a Kičimu do súkromia, takmer až na dotyk pokožky. Vstupuje na územie obývané milencami, kde niet miesta pre ostych, no zostáva pritom súčasťou vonkajšieho sveta, kam patria i vedľajšie postavy, no najmä záverečný titulkový komentár poskytujúci informáciu o tom, že film bol nakrútený podľa skutočnej udalosti. Vzťah vedľajších postáv k mravnosti (alebo zdraviu?) hlavných hrdinov je však opäť len "vedľajší". Problém hanby k nám vstupuje veľmi matne cez gejše a slúžky v hoteli, kde sa uchýlili Kiči so Sadou, morálku zase stelesňuje Kičiho manželka. Na pôde hotela majú však aj hanba a morálka iný nádych ako vo vnímaní bežného diváka, a Kičiho manželka je až príliš pasívna a bezmocná na to, aby cez ňu problém zaznel výraznejšie. A predsa každá z vedľajších postáv, okrem toho, že posúva vzťah medzi Kičim a Sadou dopredu, predstavuje zároveň privreté dvierka únikového východu z posadnutosti oboch hrdinov. Je priehľadom do inej dimenzie, cez ktorú je možné na film nazerať. Divák tak nezostáva uväznený v pelechu, ktorý si milenci v hoteli budujú zo svojich premiešaných pachov a sekrétov, ale má možnosť zachytiť sa bočných postáv a sledovať vášeň zvonku a predsa stále vnútri filmu - no napokon, aj možnosť sledovať zvonku celý film. Zvoliť si medzi "dopozerať" a "odísť", medzi "podľahnúť" a "odolať", pričom dopozerať nemusí byť znakom podľahnutia...

SkryťVypnúť reklamu

Motív prizerania sa - spoza poodchýlených dverí alebo celkom otvorene - je pre film Korida lásky príznačný. Pohľad na cudziu lásku spúšťa mechanizmus vášne, nebránenie sa cudziemu pohľadu vášeň priznáva a potvrdzuje, a samozrejme - od toho, ako sa s pohľadom na ňu vyrovná divák, závisí aj prijatie filmu. Korida lásky vyvolala v roku 1977 na festivale v Berlíne škandál. Jej uvedenie do kín po viac ako dvadsiatich rokoch však nie je len skúškou rezistencie divákov, ale aj testom, či je tento film schopný odolať pohľadu kritického a všeličomu privyknutého oka, skúmajúceho, či sú chorobou postihnutí len hrdinovia príbehu alebo sa ňou infikoval aj samotný film...

MÁRIA FERENČUHOVÁ

(Autorka je študentkou scenáristiky)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 528
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 8 792
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 004
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 272
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 261
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 206
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 978
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 349
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu