da Strain (Kmeň Andromeda, 1969); The Terminal Man (Muž terminál, 1972); The Great Train Robbery (Veľká vlaková lúpež, 1975); Eaters of the Dead (Jedáci mŕtveho, 1976); Congo (1980); Sphere (1987); Jurassic Park (1990); Rising Sun (Vychádzajúce slnko, 1992); Disclosure (Odhalenie, 1993); The Lost World (Stratený svet, 1995); Airframe (Drak, 1996). Deväť z nich bolo sfilmovaných. Sám režíroval šesť filmov vrátane Westworld, Coma, The Great Train Robbery, je tvorcom televízneho seriálového hitu ER (Pohotovosť), ktorý získal 14 prestížnych cien Emmy. Je počítačovým expertom, ako jeden z prvých napísal knihu o informačnej technológii (Electronic Life, 1983). Napísal aj niekoľko kníh literatúry faktu, pričom najznámejšia je štúdia o významnom americkom maliarovi Jasperovi Johnsovi (1977, rozš. vydanie 1996).Absolventa prestížnej Harvardskej univerzity Michaela Crichtona čakala sľubná kariéra lekára. V roku 1969 však tento dvojmetrový chlap, ktorý vraj doteraz drží na Harvarde niekoľko basketbalových rekordov, vydal literárny debut s názvom The Andromeda Strain a ponúkol ho Hollywoodu. Fabrika na výrobu snov ho prijala a americkému zdravotníctvu tak unikol "prenikavý intelekt s nadpriemernými študijnými výsledkami". Pop-kultúra však získala svojho popredného predstaviteľa, ktorý v poslednej dekáde výraznou mierou múti vodu v svetovej literatúre, filme a televízii. Jurský park, Stratený svet (obidva režíroval S. Spielberg), Twister či televízny seriál Pohotovosť sa stali celosvetovými bestsellermi, ktoré Crichton posunul do oblasti prijateľnej i pre náročnejšie publikum. Jedného z najlepšie platených spisovateľov na svete (len za posledný román Airframe - Drak - zinkasoval 10 miliónov dolárov) zastihlo SME pri dokončovaní nového filmu s názvom The 13th Warrior (Trinásty bojovník), ktorého je M. Crichton spoluproducentom. Režisér John McTiernan ho nakrútil podľa Crichtonovho románu Eaters of the Dead (Jedáci mŕtveho, 1976) a hlavnú úlohu zveril A. Banderasovi. Film by mali dokončiť budúci mesiac.* Prečo sa oproti literárnej predlohe zmenil názov filmu?
"Hoci štúdio Touchstone Pictures nechcelo zmeniť názov, cítil som, že tak musím urobiť, lebo mnohých ľudí by provokoval. Počas filmovania sa ma mohli pýtať: ‘Na čom pracujete?‘ ‘Na Jedákoch mŕtveho.‘ ‘Čože? Ako sa to volá?‘ No a keby som im to zopakoval, veľa z nich by určite odpovedalo: ‘Uf, to je ale morbidita!‘ Vôbec by ich nezaujímal film, pretože názov by ich odradil."
Ako ste spokojný s výsledkom?
"Na definitívne hodnotenie si ešte počkám, pretože treba dotiahnuť zopár detailov. Režisér však odviedol kvalitnú prácu a myslím, že sa mu profesionálne podarilo naplniť žáner dobrodružného thrilleru. Antonio Banderas naplnil moje predstavy o hrdinovi, ktorý bojuje proti záhadným tvorom pojedajúcim mŕtvych. K ďalším hviezdam filmu patria Diane Venora a Omar Sharif."
Patríte k najlepšie plateným spisovateľom na svete. Čo pre vás znamenajú peniaze?
"Slobodu. V pohľade na svet i v mojej práci. Zistil som, že môžem ovplyvniť množstvo vecí. Napríklad vzdelávanie v rozvojových krajinách. Nie som však taký bohatý, aby som to mohol robiť vo väčšom meradle. Avšak klamal by som, keby som tvrdil, že peniaze a s tým súvisiaci úspech nie sú príjemné."
Vaša štvrtá manželka Anne-Marie Martinová v jednom rozhovore povedala, že keď pracujete, tak nevnímate, čo sa deje okolo vás, a ona vraj žije len s mužom bez duše. To ste taký workaholik?
"Priznávam, že isté sústredenie tu je, no dvadsaťštyri hodín to nikdy nie je. Dokonca aj keď píšem alebo sa podieľam na filme, nikdy nevynechám moje obľúbené prechádzky. Často sa vydám aj na celodenné túry, ktoré majú dvanásť až štrnásť míľ. Vzduch vyčistí moje mozgové závity, ktoré sú sedením pred počítačom orientované len jedným smerom."
Ako dlho vám priemerne trvá napísanie knihy - od prvotného nápadu až po publikovanie?
"Nedá sa to povedať všeobecne, závisí to od konkrétnej situácie. Pri knihe Veľká vlaková lúpež to bolo tri roky, pri Odhalení päť rokov, pri Jurskom parku osem rokov, no a pri Sfére dokonca dvadsať rokov. Obyčajne sa však nápady ‘varia‘ v mojej hlave už dlhý čas pred tým, ako ich dám na papier."
Váš úspech sa vraj vo veľkej miere odvíja od schopnosti predvídať budúce trendy - ako to bolo napríklad v prípade filmu Twister, ktorý predznamenal mohutné tornáda v Spojených štátoch v tom období. Máte nejakú špeciálnu prípravu na tieto prorocké schopnosti?
"K jasnovidcom mám naozaj ďaleko. Niektorými vecami som aj ja prekvapený. Kto by povedal, že o niekoľko týždňov po vyjdení môjho románu Drak zrazu, bez akýchkoľvek vysvetliteľných príčin, klesne lietadlo nad Tichým oceánom o tristo metrov nižšie? Čo sa týka príprav na moje knihy, sú štandardné. Navštívim danú lokalitu, hovorím s expertmi, čítam články v odborných časopisoch. Pokračujem až po tom, keď zozbieram všetky potrebné informácie. Je pravda, že táto fáza trvá niekedy aj viac rokov, ale v konečnom dôsledku sa oplatí byť trpezlivý."
Napriek tomu vám niektorí kritici pri Jurskom parku vyčítali, že ste protivedecký.
"Vždy ma z niečoho obviňujú. Ja že brzdím rozvoj vedy? A kto potom podnietil celosvetový výskum dinosaurov? Myslím, že svoju úlohu v tomto prípade zohrala aj závisť z neočakávaného úspechu filmu."
Ako sa vám spolupracovalo so Stevenom Spielbergom?
"Poznáme sa už od začiatku sedemdesiatych rokov, keď som do Hollywoodu prišiel s knihou Kmeň Andromeda. Je to chlapík s rovnakým rozsahom predstavivosti, akou disponujem ja. Pri Jurskom parku i Stratenom svete sme sa dokonale zhodli. Rád by som s ním chcel ešte raz spolupracovať."
Podieľate sa ešte na nakrúcaní Pohotovosti?
"Už dávnejšie nie. Zodpovednosť je už iba v rukách výkonného producenta Johna Wellsa. Myslím si, že som najmä v začiatkoch prispel k rozbehnutiu kvalitného televízneho seriálu, ktorý priniesol niekoľko nekonvenčných postupov. Napríklad v strihoch záverečných výstupov."
Pri písaní ktorého románu ste sa najlepšie zabávali?
"Jednoznačne pri cestopise Travels (Cestovanie), pretože do veľkej miery má autobiografické črty. Veľmi dobre som teda poznal predmet, a preto sa mi ľahko rozvíjal príbeh. Pri nijakom románe som však neprežíval tvorivé muky. Navzájom sa odlišujú najmä v prípravných fázach."
ĽUDO PETRÁNSKY ml.