VIEDEŇ (ČTK) - Katastrofálny požiar v Tauernskom tuneli na diaľnici A 10 pod rakúskymi Alpami, ktorý vypukol v sobotu po zrážke vozidiel a viedol k dlhodobému uzatvoreniu celej trasy, spôsobil Rakúsku veľké dopravné problémy, predovšetkým v tranzitnej prevádzke. Hlavný nápor európskej cestnej prepravy v severo-južnom smere sa teraz ešte viac sústreďuje na prejazd Tirolskom cez Brennerský priesmyk, ktorý bol preťažený už prv, a rakúske orgány a automotokluby sa preto snažia čo najväčšiu časť tranzitu presmerovať na náhradné trasy.
Pre tých, ktorí smerujú na juh do východného Talianska (Benátky) alebo na jadranské pobrežie Slovinska a Chorvátska, sa ako vhodná javí trasa smerom na Viedeň a odtiaľ diaľnicou A 2 k Štajerskému Hradcu (Graz) alebo trasa cez Linz a pyhrnskú diaľnicu A 9 na Štajerský Hradec. Cestujúci do Chorvátska odtiaľ môžu pokračovať diaľnicou na slovinský Maribor, v prípade cieľa v Taliansku okolo Štajerského Hradca po diaľnici A 2 na Villach a cez Tarvisio do Talianska.
Pre českých turistov, ktrí smerujú do západného a stredného Talianska, môže byť vhodnejšia trasa cez Nemecko smerom na Mníchov, okolo rakúskeho Innsbrucku a cez Brennerský priesmyk. Táto cesta bude však hlavne cez prázdniny veľmi preťažená a očakávajú sa tam ešte väčšie zápchy a dopravné kolapsy, ako to bolo dosiaľ.
Otvára sa však i niekoľko náhradných, ale zdĺhavejších trás na prejazd Álp po ceste, ktorá môže ponúknuť krásnu panorámu na alpskú prírodu a vyhovieť chuti tých, ktorí hľadajú niečo nové. Prvá trasa vedie cez Salzburg alebo od Mníchova na Kützbühel a felbertauernskou cestou B 108 s päťkilometrovým tunelom na Lienz. Druhá trasa od Salzburgu cez Zell am See do Grossglocknerského priesmyku (cesta B 107) a ďalej na Lienz. Táto cesta je pre milovníkov športových výkonov automobilov, vyžaduje odolný motor, ktorý sa neprehrieva, a dobré brzdy. V prípade pekného počasia však odmení nezabudnuteľnými výhľadmi na Alpy. Tretia trasa je pre milovníkov špecialít bez "týrania" motora: od Salzburgu na Badgastein a pod hrebeňom Vysokých Taur použiť železničný prievoz takmer 20 kilometrov dlhým tunelom. Rakúske železnice teraz po uzatvorení tauernskej diaľnice zvýšili frekvenciu v tomto úseku a vlaky tam jazdia každých 20 minút. Štvrtou možnosťou je použiť miesto uzatvoreného úseku tauernskej diaľnice A 10 súbežne katschberskú cestu B 99, ktorá sa v dĺžke asi 60 kilometrov šplhá cez hrebeň. Očakávajú sa tam však problémy, pretože cesta nemá kapacitu na prevzatie celej dopravnej záťaže miesto diaľnice. Vyhorený tunel na tauernskej diaľnici A 10 má byť uzatvorený najmenej do polovice augusta. Táta trasa zostáva pre značnú časť prázdnin stratená.