Úspory na strane výdavkov verejných rozpočtov:
a) redukcia štátnej správy
- reštrukturalizácia ústredných orgánov štátnej správy a zmena ich kompetencií (v súvislosti s reformou verejnej správy),
- zníženie nákladov krajských úradov o 10 percent ročne v priebehu nasledujúcich dvoch rokov,
- zníženie nákladov okresných úradov o 6 až 10 percent ročne v priebehu, nasledujúcich dvoch rokov,
b) úspory v sociálnej sfére
- sprísnenie kritérií pri posudzovaní stavu hmotnej núdze a dôvodov nezamestnanosti, výšky príspevku podpory v nezamestnanosti, dĺžky poskytovania podpory v nezamestnanosti a limitu podpory v nezamestnanosti,
- zníženie dávky sociálnej pomoci v hmotnej núdzi zo subjektívnych dôvodov na 40 % životného minima,
- zníženie maximálnej dávky nemocenského poistenia z 350 na 275 korún denne,
- príprava a predloženie nového systému sociálneho poistenia na verejnú diskusiu (obsahuje nový systém nemocenského a dôchodkového poistenia vrátane postupného zvyšovania veku odchodu do dôchodku). Cieľom je riešiť efektívnosť nemocenského a udržateľnosť dôchodkového systému,
- zvýšenie adresnosti, dôslednej kontroly a účelnosti vynakladania prostriedkov štátu na priamu finančnú podporu rodín s deťmi, jednotlivcov a domácností s nízkymi príjmami.
Dosiaľ prijaté opatrenia (zníženie a skátenie dávok v nezamestnanosti, zníženie hranice vyplácaného nemocenského a zníženie základu pre sociálne dávky) by v tomto roku mali priniesť úsporu približne 1,8 miliardy korún. Vláda sa zhodla v tom, že bude potrebné hľadať aj ďalšie možnosti úspor v tejto oblasti,
c) ostatné oblasti verejnej spotreby (najmä zdravotníctvo a školstvo)
- neprekročenie rozpočtových výdavkov plánovaných na rok 1999 za predpokladu dofinancovania starých dlhov,
- zastaviť nárast zadlžovania,
- vypracovať návrh na spôsob riešenia starých dlhov.
Naplnenie týchto cieľov však nebude možné bez redukcie kapacít a prenesenia časti finančných nákladov na zabezpečenie týchto služieb z verejného na súkromné financovanie.
d) mimorozpočtové výdavky verejných rozpočtov (obce a mestá, sociálne a zdravotné poistenie, FNM)
- vytvorenie účinného mechanizmu kontroly nad ostatnými časťami verejných financií,
- posilnenie dozoru štátu nad hospodárením Sociálnej a všetkých zdravotných poisťovní,
- redukcia štátnych fondov a zásadné opatrenia na zefektívnenie ich hospodárenia a kontroly.
Opatrenia na mobilizáciu príjmov verejných rozpočtov:
a) zvýšenie spodnej sadzby DPH zo 6 % na 10 % od 1. júla 1999,
- čistý príjem by mal v tomto roku dosiahnuť približne 3,3 miliardy korún,
b) zavedenie dočasnej 7-percentnej dovoznej prirážky od 1. júna 1999,
- od 1. januára 2000 sa zníži na 5 %, od 1. júla 2000 na 3 % a od 1. januára 2001 klesne na nulu,
- očakávaný dodatočný príjem v tomto roku by mal dosiahnuť 10,1 miliardy korún,
c) zvýšenie dane z uhľovodíkových palív o 2 koruny na liter (2000 Sk/tona),
- dodatočný príjem v tomto roku by mal dosiahnuť 0,7 miliardy korún,
d) daň z dopravných prostriedkov
- dodatočný príjem v tomto roku sa pohybuje v rozmedzí 2,2-2,5 miliardy korún,
e) administratívne a správne poplatky
- očakávaný dodatočný výnos na rok 1999 približne 0,5 miliardy korún,
f) cestná daň pre majiteľov motorových vozidiel - fyzické osoby,
- do platnosti by mala vstúpiť od 1. januára 2000,
g) zvýšenie spotrebnej dane z tabaku a tabakových výrobkov
- dodatočný príjem v tomto roku by mal dosiahnuť 0,4 miliardy korún.
Celkové zvýšenie rozpočtových príjmov z týchto opatrení je v tomto roku možné odhadnúť na 17,2 až 17,5 miliardy korún.
Opatrenia v oblasti priamych daní:
a) zásadné zníženie dane z príjmov právnických osôb od 1. januára 2000,
- ďalšie postupné znižovanie na cieľovú hranicu okolo 25 % v roku 2005,
b) čiastočná valorizácia hraníc dane z príjmov fyzických osôb od 1. januára 2000
- zníženie daňového zaťaženia pre občanov a čiastočná kompenzácia zvýšených životných nákladov pre sociálne najslabšie skupiny obyvateľstva,
c) zavedenie paušálnej dane (licencie) pre živnostníkov od 1. januára 2000
- nahradí povinnosť viesť si účtovníctvo,
d) zavedenie dane z prirodzených monopolov,
e) komplexnejšie zmeny v daňovom systéme od 1. januára 2001.
Úpravy regulovaných cien od 1. júla 1999:
Dôvodom úprav je najmä náprava deformovaných cien.
- elektrická energia pre domácnosť o 35 %,
- elektrická energia pre podnikateľov o 5 %,
- zemný plyn pre domácnosti o 50 % (od 1. 1. 2000 ďalšie zvýšenie o 30 %),
- tepelná energia o 40 %,
- nájomné o 70 %,
- telekomunikačné poplatky o 21 %,
- železničné poplatky (iba pre podnikateľov) o 15 %.
Opatrenia na ozdravenie, reštrukturalizáciu a privatizáciu podnikového sektora a bánk:
- komplex opatrení na zníženie rizika korupcie a klientelizmu vrátane vyhlásenia programu boja proti korupcii (v spolupráci so Svetovou bankou),
- zásadné opatrenia na zníženie nákladov v tzv. strategických podnikoch, minimalizovanie rizika korupcie a netransparentnosti (najatím renomovaných manažérov na správu týchto podnikov s presným definovaním odmeny z dosiahnutých úspor, privatizáciou minoritných podielov s právom riadenia spoločnosti, predajom majoritných podielov),
- vytvorenie regulačného rámca nad prirodzenými monopolmi,
- okamžité naštartovanie reštrukturalizácie a privatizácie VÚB, SLSP, IRB a Banky Slovakia,
- uzavretie procesu kontroly privatizácie a jasné deklarovanie, ktorých podnikov sa bude týkať snaha o revíziu kúpno-predajných zmlúv,
- prioritné vypracovanie súboru legislatívnych a inštitucionálnych zmien právneho rámca bankrotového systému, záložného práva, bankových zákonov.
(r)