sa na zámkoch, víťazných oblúkoch, v múzeách, kostoloch i väzniciach. Nebol to ale štrajk generálny, ako by sa mohlo zdať. Začala štrajkovať francúzska história. Či skôr tí, ktorí ju opatrujú. Kultúrni pracovníci si za epicentrum protestu vybrali stred tejto histórie. A ten je nielen metaforicky v sklenenej pyramíde Louvru. Nápisy, namierené proti ministerke kultúry, atmosféra, to všetko trochu pripomínalo nedávnu situáciu na Slovensku. Vo Francúzsku je však štrajk dôslednejší. Pracovníci múzeí od francúzskej ministerky kultúry žiadajú, aby mali plný pracovný úväzok a na ich miesta štát nepreferoval študentov. Chcú tiež, aby sa vytvorili nové pracovné miesta a aby na obnovu pamiatok prispel štát väčším objemom peňazí. Spôsob, ktorým sa o pozornosť ministerky kultúry usilujú, však pre turistov nie je veľmi príjemný. Prišli si pred hlavnou turistickou sezónou pozrieť Paríž a zostávajú doslova pred jeho zavretými bránami. Milovníci umenia i náhodní obdivovatelia teda od minulého utorka behali v májovej horúčave od zatvoreného Louvru k väznici, kde trávila svoje posledné dni Mária Antoinetta. "Notre Dame je otvorená, Bazilika Sainte Chapelle zatvorená," vymieňali si medzi sebou najnovšie chýry skupinky s fotoaparátmi a kamerami. Slabou náplasťou na to, že sa turisti z celého sveta nepozreli na Monu Lisu a ani na impresionistov, bolo, že informácie neboli vždy pravdivé. Vo Versailles sa neštrajkovalo, ako nás presviedčali štrajkujúci deň predtým v Louvri. A ešte môžete vidieť novootvorenú výstavu secesie. Aj výťahy na Eiffelovke stále chodia. Môžete sa pozrieť na Paríž zvrchu.
IVETA BIELIKOVÁ, Paríž