EDtv * USA 1999 * Réžia: Ron Howard * Hrajú: Matthew McConaughey, Jenna Elfmanová, Woody Harrelson, Ellen DeGeneresová, Martin Landau, Sally Kirklandová, Rob Reiner, Dennis Hopper, Elizabeth Hurleyová * Distribuuje: Tatrafilm * Premiéra v kinách SR: dnes
Celá Amerika sa bude tešiť na vašu malú rannú erekciu. Všetci budú vedieť, že vaša matka usúložila na infarkt svojho prvého manžela a každý bude svedkom trápnej ľúbostnej scény, keď sa zmôžete iba na zaľahnutie milenkinho chlpatého pokladu. (Ukončím vaše erotické fantázie, lebo ide o mačku.) Keby toto všetko a ešte oveľa viac Ed Pekurny odhadol skôr, ťažko by sa nechal nahovoriť na mediálny experiment, z ktorého niet úniku bez použitia zbraní súpera a ktorý v poslednom čase riadne zamestnáva mozgové kapacity filmového priemyslu. Po globálnej nonstop manipulácii nič netušiaceho Trumana Burbanka a zneužití spoločenského pádu bývalého člena strážnej služby v múzeu Sama Bailyho, ktorému sa pokúšal dať šancu televíznymi diskusiami v meste šialencov reportér Max Brackett, hľadá svoj životný príbeh na obrazovkách True TV obyčajný zamestnanec sanfranciskej videopožičovne. Večný chlapec Ed v podaní Matthewa McConaugheyho (Kedy zabiť, Kontakt, Amistad), ktorého ostrieľanejší brat Ray (Woody Harrelson preslávený drámami Takí normálni zabijaci a Ľud verzus Larry Flynt) už pomaly začína považovať za retardovaného a neschopného pomôcť vlastnej rodine vyhrabať sa zo sociálneho svrabu. Ako však ináč, predovšetkým staršiemu bratovi a silnejšiemu ochrancovi z detstva, ktorý si chce otvoriť profitujúcu telocvičňu. Zatiaľ mu na fitnes okrem činiek stačí dôkaz o sexuálnej spôsobilosti a slepačí tanec.
Všetko sa zmení vo chvíli, keď programová riaditeľka ambicióznej káblovej televízie (v pohlavne osobitom stvárnení Ellen DeGeneresovej) vypracuje koncept priameho prenosu reálneho života vybraného jedinca 24 hodín denne. Kamery prenasledujú Eda na každom kroku, vydýchnuť ho nechajú iba na záchode a vo vani, slovo súkromie už nepozná, po celom meste sa naňho vrhajú davy obdivovateľov a všetky vrstvy národa šalejú vo vytržení. Ratingy stúpajú, verejnú mienku masírujú prieskumy a rozhodujú o Edovom živote. Kedysi boli ľudia slávni, pretože boli výnimoční - dnes môžu byť výnimočnými iba slávni. Kým obidve príbuzné snímky Petra Weira a Costa-Gavrasa boli skôr varujúcim podobenstvom, režisér Ron Howard (Apollo 13, Oheň, Výkupné) uchopil americký syndróm ako nemilosrdnú satiru, hoci sám sa nevystríhal primitívnych obrazových skokov, v tom lepšom prípade slúžiacich ako pomôcka po scenáristických narážkach. Technika nehanebne vstupujúca do mikrosveta človeka, ktorý si hrozbu uvedomí až pod šialeným tryskom stroboskopu, môže v nastavenom zrkadle obdivovať svoju nadvládu i zúriť nad naštrbenou pýchou. Kým sa jej obeť nepostaví na odpor a nezačne na svoju obranu pichať do osieho hniezda v tesnej blízkosti protivníkov. Potom má šancu, že o pol roka sa na všetko zabudne ako na macarenu. I keď sa občas stáva, že namiesto nemoderného tanečného ošiaľu z námestia ľudia radšej zabúdajú na okolnosti staršieho dáta. Asi aj takú kapitolu má príručka Ako manipulovať.
DALIBOR HLADÍK