BRATISLAVA (SME - rf) - Na letecké dni prichádzajú účastníci na vlastné náklady, k nám leteli zo všetkých štátov okrem Turecka na jeden záťah. Turci dotankovávali v Maďarsku. Samotné vystúpenia aj návrat domov sú už na náklady leteckých dní. Pri odlete u nás naplnili nádrže a leteli, kým im stačilo palivo. Turci, ktorým palivo nevyšlo na let jedným záťahom, pravdepodobne dotankovávali v Bulharsku. Slovenské letectvo, ktoré patrí medzi svetovú špičku, má preto problémy vysielať na letecké dni svoje stroje. Napriek mnohým pozvánkam si musia vyberať iba niektoré. Keď naši leteli na letecké dni do Ameriky, museli si zabezpečiť prevoz lietadiel, napríklad nákladným lietadlom Ruslan, čo je dosť nákladné. Na víkendové letecké dni do Bratislavy prišla väčšina lietadiel v piatok, odchádzali postupne včera. V Bratislave boli v tomto roku druhé najväčšie letecké dni v Európe, svoje umenie ukázali piloti 120 lietadiel z pätnástich krajín. Najväčšie bývajú na medzinárodnom leteckom dni na britskej základni Fairford. Účasť na ňom je snom všetkých leteckých nadšencov. Stretáva sa tu európska letecká špička a podstatná časť sveta. Často tam príde aj 400 lietadiel, veľká účasť býva hlavne pri výročiach. Vlani boli letecké dni na Fairforde o to význačnejšie, že britské Kráľovské letectvo oslavovalo 80. výročie. Stíhač z leteckej základne na Sliači Ivan Hůlek tam práve vlani získal Superking‘s Trophy, trofej Kráľa vzduchu, pričom ako prvý pilot na svete získal túto trofej dvakrát.