Veľká prestíž a najmä vplyv na spoločenský život, ktorý si získala poľská katolícka cirkev v časoch antikomunistického odboja, sa postupne vytrácajú. "V komunistickom povojnovom období nebola žiadna legálna, reálna opozícia voči režimu, a tak sa cirkev musela ujať svojej zodpovednosti," vysvetľuje páter Andrzej Szostek, rektor ľublinskej Katolíckej univerzity. Upozorňuje však zároveň, že "v súčasnosti už veci nie sú také jednoduché". Ešte v 1990 sa cirkev tešila veľkej spoločenskej vážnosti. Prvé sklamanie však zažila nasledujúci rok, keď sa snažila ovplyvniť hlasovanie voličov v parlamentných voľbách, čo Poliaci prijali s nevôľou a podporili radšej liberálne strany. Tragickým bol však z hľadiska cirkvi rok 1995, keď aj napriek otvorenej podpore kňazov z kazateľníc Poliaci uprednostnili v prezidentských voľbách exkomunistu Kwasniewského pred "príkladným katolíkom" Lechom Walesom. Cirkev si vtedy uvedomila, že jej miesto nie je v politike, a mala pravdu: už o dva roky slávila v parlamentných voľbách opäť víťazstvo koalícia pravicových síl, podporovaná Solidaritou.
"Cirkev však aj naďalej hrá významnú politickú úlohu v živote krajiny, ale tentoraz už ako cirkev, nie ako politická strana," tvrdí páter Szostek. V roku 1998 sa konečne po niekoľkých rokoch ťahaníc podarilo ratifikovať konkordát, ktorý vymedzuje úlohu a postavenie katolíckej cirkvi v spoločnosti. Veď k rímskokatolíckemu náboženstvu sa oficiálne hlási asi 96 percent z takmer 39 miliónov Poliakov, aj keď skutočných praktizujúcich veriacich je azda iba polovica z nich. Katolícka cirkev má síce v Poľsku neustále významnejšie miesto ako vo väčšine západných krajín, aj jej samotná podstata sa mení. Už nie je taká "monolitická" ako kedysi, o čom svedčí narastajúci vnútorný dialóg a niekedy aj otvorené rozdielnosti názorov medzi samotnými biskupmi, ktoré z času na čas preniknú na verejnosť.
"Byť kňazom už dnes ani na dedinách nezaručuje tú spoločenskú prestíž, aká sprevádzala tento post v minulosti," hovorí Marcyn Krol, profesor spoločenských vied z Waršavskej univerzity. "Je možné, že sa nám aj v Poľsku postupne podarí vytvoriť skupinu ľudí, ktorí budú veriť v Boha a nie v cirkev. Myslím si, že základy pre to už boli položené."
(REUTERS, r)