BRATISLAVA (SME - rf) - Sedem mostov cez Dunaj zničených v Juhoslávii počas náletov NATO by podľa posledných informácií nemalo byť neprekonateľnou prekážkou v plavbe po Dunaji. Hodnoverné údaje juhoslovanských orgánov síce zatiaľ nie sú k dispozícii, ale podľa neoficiálnych správ je možné cez územie Juhoslávie plávať s menšími problémami, o niečo väčšie problémy sú v oblasti Nového Sadu pri bývalom Moste maršala Tita. Otvorenie dunajskej plavebnej cesty by znamenalo úľavu prakticky pre celú Európu, zvlášť pre dunajské štáty. Dunaj je dnes jedinou cestou do Juhoslávie, pretože železnice aj vozovky sú poškodené. Mosty na Dunaji po bombardovaní padali tak, že pomedzi niektoré piliere sa dá preplávať, iba popod Most maršala Tita by museli remorkéry, ktoré plávajú často naraz aj s desiatimi nákladnými člnmi, odpájať člny a presúvať ich za most po jednom. "Problémom je ešte povolenie plavby zo strany Juhoslávie. Prepravcovia predpokladajú, že po jedenástich dňoch, ktoré sú stanovené na stiahnutie juhoslovanských vojsk z Kosova, dá Juhoslávia súhlas na využívanie dunajskej vodnej cesty," hovorí šéf špedičnej firmy Dunajslovtrans Ľudovít Valláš. "Je isté, že Dunajská komisia aj jednotlivé plavebné podniky a štáty budú tlačiť na rýchle spriechodnenie. Napríklad Ukrajina je výsostne zainteresovaná na preprave rudy po Dunaji do rakúskej oceliarne Vöest Alpine, čiže veľký tlak sa očakáva aj od týchto spoločností," predpokladá Ľ. Valláš. Tento týždeň by mali prepravcovia dostať parametre priechodov popod jednotlivé mosty, ostatné už bude záležať na vývoji situácie a vôli predstaviteľov Juhoslávie. Najväčšia plavebná spoločnosť na Dunaji - Ukrajinská UDP má na hornom toku zablokovaných sto nákladných člnov, desať remorkérov a osem nákladných lodí. Spriechodnením Dunaja by spadol kameň zo srdca aj mnohým slovenským podnikateľom. V kritickej situácii je Slovenská plavba a prístavy aj Slovenské lodenice Komárno. Komárňanskí výrobcovia námorných lodí nemajú ako prepraviť hotové lode na more a vo firme hrozí prepúšťanie.