Študentom chýba motív stať sa učiteľom profesionálom

Pedagogické fakulty pri prijímacích pohovoroch zisťujú aj predpoklady uchádzačov na učiteľské povolanie. Kým však študenti prejdú cestu k diplomu, nejeden z nich kariéru učiteľa zavesí na klinec ešte skôr, ako ju vôbec nastúpi.

Ozývajú sa hlasy, že príprava učiteľov by nemusela mať v budúcnosti univerzitný charakter, že niektorým školám by stačili aj učitelia s pedagogickou prípravkou, ako bola kedysi. Čo na to hovoríte?

"O smerovaní pedagogického vysokoškolského štúdia sa hovorí už dlhšie. Sú prívrženci dnešnej podoby s univerzitným smerovaním, ale aj liberálnejší, ktorí sa prikláňajú k vzdelávaniu na pedagogickej škole či v pedagogickom ústave. Ja osobne uprednostňujem možnosť širokospektrálneho vzdelávania budúcich učiteľov."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mala by sa príprava orientovať viac teoreticky alebo prakticky?

"To súvisí so sebareflexiou študentov. Vysokoškoláci považujú za prospešné, ak sú úspešní pri svojom účinkovaní v rámci pedagogickej praxe. Pozorujeme však, akoby študenti nepociťovali potrebu teórie, stačí im, že vedia, čo majú učiť a ako majú učiť. Nehľadajú odpoveď na otázky, prečo majú niečo učiť a prečo to tak majú učiť."

Myslíte si, že to súvisí s orientáciou vysokoškolskej prípravy?

"Určite. Je to dôsledok jednostranne orientovaného vysokoškolského vyučovania. Vďaka nemu u študentov vyhasol alebo sa ani nevytvoril impulz na kladenie otázok vyučujúcemu ani sebe. Ale podporujú to svojimi postojmi aj základné a stredné školy."

Čím konkrétne?

"Tým, že uprednostňujú absolventov, ktorí sú pripravení okamžite zaujať postavenie učiteľa. Školy akoby si neuvedomovali, že takto získavajú len opakovateľov, napodobovateľov už zaužívaných postupov, a nie tvorivé a kriticky mysliace osobnosti."

SkryťVypnúť reklamu

Veľké percento vašich absolventov do škôl nikdy nenastúpi. V čom to je?

"Prím hrá určite stimulácia pedagógov v praxi. Pozorujeme však už počas štúdia, že pre mnohých študentov je vnútorný motív chcieť byť profesionálom v učiteľskej kariére úplne vzdialený. Študenti sa počas štúdia orientujú viac na seba než na identifikáciu s budúcou profesiou."

JARMILA HORÁKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 467
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 076
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 666
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 057
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 849
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 580
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 559
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu