Najnovšie obrazy A. Frohnera hovoria o jeho stálej invencii aj o potrebe reflektovať minulé

Rakúsky maliar Adolf Frohner nie je pre slovenské publikum neznámym umelcom. Jeho veľká retrospektívna výstava, ktorá bola v Slovenskej národnej galérii v Bratislave roku 1991 pod názvom Emancipácia mäsa, predstavila autorovo dielo v celej jeho žánrovej .

Rakúsky maliar Adolf Frohner nie je pre slovenské publikum neznámym umelcom. Jeho veľká retrospektívna výstava, ktorá bola v Slovenskej národnej galérii v Bratislave roku 1991 pod názvom Emancipácia mäsa, predstavila autorovo dielo v celej jeho žánrovej a výrazovej šírke. Neskôr, v roku 1993, vystavoval po Slovensku kresbové dielo nazvané 100 kresieb (v Šarišskej galérii v Prešove, v Levočskej radnici a v trenčianskej galérii). Po prvýkrát vôbec však vystavoval Frohner na Slovensku omnoho skôr. V roku 1968 totiž participoval na legendárnej výstave Danuvius a predstavil sa tak v rámci vtedajšej mladej scény. Odvtedy však už prešiel hodný kus cesty a dnes nepochybne patrí ku klasikom rakúskeho umenia 20. storočia. Ak by sme chceli vymedziť oblúk tvorby Adolfa Frohnera, mohol by smerovať (možno zjednodušene) od pólu revolty k pólu univerzality v rámci jeho myšlienkového, ale aj formového vývinu. Počiatky Frohnerovej tvorby sú totiž úzko späté s búrlivým viedenským akcionizmom, ktorý bol vo svojej dobe, teda na začiatku šesťdesiatych rokov, považovaný nielen za antiestetický, ale aj agresívny či dokonca excesívny. Frohner sa v roku 1962 spolu s Ottom Muhlom a Hermannom Nitschom zúčastnil na trojdňovej iniciačnej akcii Zamurovanie, kde vznikol tiež manifest Krvavý organ. Táto akcia bola základným kameňom rakúskeho variantu akčného umenia, ktorý revoltoval proti konzervatizmu povojnovej rakúskej umeleckej scény a stal sa odrazovým mostíkom nielen pre Frohnera, ale aj pre ďalšiu tvorbu H. Nitscha, pracujúceho najmä na poli „Divadla orgií - mystérií“. Frohnerova tvorba po roku 1962 je ozvenou revolty akcionizmu na poli materiálového obrazu, asambláže a akčnej maľby. Schopnosť pretvárať, metamorfovať nájdené - prírodné i odpadové materiály - tu prináša svoje ovocie v podobe diel nabitých expresívnou silou, impulzívnym, takmer agresívnym gestom na hranici deštrukcie. Už v ranej fáze Frohnerovej tvorby je pozoruhodné kritické rozhranie fenoménu krásy a škaredosti, či krásnej škaredosti, ktoré dodnes zohráva dôležitú úlohu v jeho tvorbe. Okrem tejto polarity zvyknú sa v jeho tvorbe zdôrazňovať i ďalšie, napríklad polarita utrpenia a rozkoše (náboženského a erotického) a ich syntéza, čo je čitateľné vo všeobecnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Približne od polovice šesťdesiatych rokov sa tvorba Adolfa Frohnera stáva figuratívnou. Prechod na pozície figurativizmu sa však nedeje v podobe ostrého zlomu. Podstatným tu zostáva stále frohnerovské videnie sveta, upriamenie sa na človeka v rovine existenciálnej. Existenciálny problém chápe Frohner jednak ako problematiku tela, jednak ako polaritu života a smrti - akýchsi hraničných bodov ľudskej existencie. Od konca sedemdesiatych rokov sa v jeho tvorbe stále viac objavujú klasické mytologické námety i kresťanská ikonografia, čo jeho dielo posúva do polohy univerzálnej, nadčasovej. Zdá sa, že pohľad do minulosti tu posúva horizont súčasnosti, akoby platilo často proklamované „nič sa nezmenilo“ v ľudskej spoločnosti po stáročiach - „všetko už bolo objavené v mýtoch a dnes iba šikovne realizujeme prastaré predstavy a túžby“ Eliasa Canettiho. Napriek tomu, že umenie 20. storočia po mnohých -izmoch a -artoch dospelo takmer k nulovému bodu v rámci neustálej redukcie a dematerializácie, Frohner zostáva verný obrazu a verí, že maliarstvo nebude nikdy prekonané. V rámci klasických médií však nevyznáva iba estetično, ale aj silu výrazu a emócií. Dobrodružstvo a zmyslový zážitok sú rozhodujúcimi ukazovateľmi v jeho raných materiálových obrazoch, deformovaných telách i v najsúčasnejšej tvorbe z 90. rokov, kde nie je rozhodujúce, či ide o figuráciu alebo abstrakciu. Ide najskôr o splynutie oboch, čo umožňuje autorovi ešte väčší rozlet a tvorivú slobodu.

SkryťVypnúť reklamu

Výstava v Galérii Médium VŠVU v Bratislave pod názvom Prví ľudia - Prvá láska - Prvá smrť predstavuje slovenskej verejnosti výlučne tvorbu z 90. rokov. Najnovšie obrazy Adolfa Frohnera v mnohom hovoria nielen o autorovej neutíchajúcej tvorivej invencii, ale aj o jeho potrebe reflektovať minulé, vracať sa späť.

MÁRIA ORIŠKOVÁ

(Autorka je historička a kritička výtvarného umenia)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 257
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 060
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 261
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 665
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 077
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 875
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 572
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 344
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu