ou na samotný záver prehliadky, budú dnes zahraničnými hviezdami posledného dňa 34. ročníka medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch. Vystriedajú tak predchádzajúcu dvojicu hviezdnych hostí, ktorú tvoril americký herec Woody Harrelson (včera v noci osobne uviedol westernovú drámu Hi-Lo Country) a americký herec, režisér i producent John Landis. Ten pricestoval do dejiska festivalu netradičným spôsobom. Najprv do Prahy vlakom a potom do Karlových Varov autom. Hoci v hudobnej snímke The Blues Brothers, pri ktorej bol Landis v roku 1980 aj spoluscenáristom, sa objavila jedna z klasických automobilových naháňačiek, festivalového šoféra v jazde až nadmieru krotil. Po celú cestu nesmela rýchlosť na tachometri prekročiť 60 kilometrov za hodinu. Nečudo - spomínaná filmová naháňačka sa končí príšernou haváriou. John Landis sa narodil v roku 1950 v Chicagu a krátko potom sa jeho rodina presťahovala do Los Angeles. Kariéru začínal ako poslíček v spoločnosti 20th Century Fox, pracoval aj ako dablér a postupne sa stal uznávaným filmovým tvorcom. Debutoval komédiou The Banana Monster (1973) a žáner hororovej komédie uplatnil i vo filme Americký vlkodlak v Londýne (1981) ocenenom Oscarom za masky. O šesť rokov neskôr dosiahol medzinárodný úspech veselohrou Zverinec časopisu National Lampoon, má za sebou niekoľko komédií s Eddiem Murphym (Zámena, Cesta do Ameriky a Policajt v Beverly Hills III), v roku 1991 režíroval film Oscar so Sylvestrom Stallonom a preslávil sa aj tvorbou svetoznámych videoklipov pre Michaela Jacksona k piesňam Thriller a Black or White. Tvrdí, že najlepšie komédie treba nakrúcať ako tragédie a svoj prístup uplatnil i v novom príbehu Zuzanin plán, ktorý vo štvrtok v noci prezentoval vo veľkej sále hotela Thermal. V jeho filmografii nasleduje hneď po remaku Blues Brothers 2000 a nakrútil ho minulé leto za 20 dní a 3 milióny dolárov. Skvelou hudbou prešpikovanú gangsterskú zápletku nevydarenej vraždy ex-manžela s atraktívnou životnou poistkou rozohrávajú v hlavných úlohách Nastassja Kinski a Billy Zane.
Svojich držiteľov dnes spoznajú ceny pripravené pre víťazov hlavnej súťaže celovečerných filmov. Najväčšie špekulácie vyvoláva vydarená juhoafrická snímka o konfliktnom strete vierovyznaní Rozumný človek, ktorá 2. júla festival slávnostne otvárala. Jej reprízu včera dodatočne zaradili do programu (podobná situácia sa odohrala pred dvoma rokmi v prípade víťazného filmu Kaukazský zajatec) a jej režisér i hlavný herecký predstaviteľ Gavin Hood si možno prezieravo predĺžil pobyt na celý festival. Do boja by mohla zasiahnuť izraelská tragikomédia o ruskej emigrantke Janini priatelia, búrlivé ovácie si vyslúžil jednoduchý švédsko-dánsky príbeh Láska je láska o ľúbostnom vzťahu dvoch spolužiačok v malom zapadákove Amal a domáce publikum nadšene aplaudovalo českej komédii Pelíšky od Jana Hřebejka. V komornej forme pripomínajúcej televízny film a miestami s preexponovane kabaretnými prvkami sleduje mozaiku konca 60. rokov na osude malomestských rodín, ktoré svojím herectvom zaplnil Miroslav Donutil, Boleslav Polívka, Jiří Kodet, Simona Stašová, Eva Holubová i Emília Vášáryová. Vzhľadom na zloženie poroty, ktorej predsedá francúzsky režisér Yves Boisset, sa veľa hovorí aj o francúzskom filme Dievča na moste. Časť kritiky preferuje nemeckú drámu Cesty do noci, ale pohľad na päťdesiatnika frustrovaného komunistickou minulosťou, ktorý psychicky ničí svoju manželku a v noci sa túla po Berlíne, aby s pomocou oddaných výrastkov nastolil poriadok v metre, bol skôr nezdravou dávkou na divácke nervy. Výrazným sklamaním bol maďarský príspevok Lampáš Pána v Budapešti, ktorého režisér Miklós Jancsó iba potvrdil obavy z vyhasínajúceho plameňa vlastných tvorivých nápadov. Súťažné projekcie včera uzavrel americký film Zhyň, kráska o voľbe kráľovnej krásy v minnesotskom mestečku s Kirstie Alleyovou.
DALIBOR HLADÍK,
Karlove Vary