Mal by tak prezident urobiť?
"Nemyslím si, že je na to vhodný čas. Zákon, ktorý parlament schválil, je výsledkom dlhotrvajúcich diskusií a kompromisov. Myslím, že vrátenie by nič nezmenilo na podstate toho zákona, a nemyslím si, že by to bol dobrý krok."
Ako hodnotíte samotnú žiadosť adresovanú prezidentovi?
"Pri takomto zákone nebude nikdy spokojná ani jedna, ani druhá strana. Záujmy sú v mnohom protichodné. V budúcnosti, ktorá nemusí byť príliš vzdialená, si však viem predstaviť novelizáciu niektorých ustanovení tohto zákona. Pán prezident ešte ako predseda SOP bol na rokovaniach o zákone a vie, ako ťažko sa rodil, čiže zrejme aj to bude motivovať jeho rozhodnutia."
Pripúšťate však, že SMK sa zachovala pri prijímaní zákona štátotvorne? Hlasovala síce proti nemu, ale svojou prítomnosťou umožnila, že prešiel.
"Áno. Hlasovaním vyjadrila nesúhlas, že niektoré ustanovenia, ktoré presadzovala, tam neboli, ale jej účasť na hlasovaní bola naozaj štátotvorným gestom."
Prečo nedošlo aspoň vo veci obradov v jazyku menšín k ústretovejším krokom od zostávajúcich strán koalície?
"Možno sme mali ten návrh rozdeliť do dvoch návrhov, lebo otázka občianskych obradov je absolútne priechodná a zdá sa, že to bude jeden z prvých bodov, kde sa bude tento zákon novelizovať. Zjavne najväčšiu nevôľu vyvolalo stiahnutie ustanovenia, že tento zákon je nadradený zákonu o štátnom jazyku. My sme však vedeli, že to je bod, pre ktorý to chcelo dať HZDS na Ústavný súd, a ukázalo sa, že ide o mimoriadne slabý bod, pre ktorý by ho Ústavný súd mohol vrátiť na opätovné prerokovanie. To by bolo z hľadiska medzinárodnej verejnosti veľmi nepríjemné. Na druhej strane predstavitelia SMK nechceli chápať, že okrem tohto zákona existuje ešte množstvo čiastkových zákonov, ktoré umožňujú uplatňovať ďalšie práva menšín."
(dam, sp)