Neprirodzená reklama prirodzených monopolov

Slovenské telekomunikácie, a. s., majú monopolné postavenie. Nik iný nemôže poskytovať rovnaké služby, klienti tejto spoločnosti sú jej rukojemníkmi. Slovenské telekomunikácie môžu urobiť takmer čokoľvek. Zákazník, ak chce mať telefónnu linku, sa môže ...

Slovenské telekomunikácie, a. s., majú monopolné postavenie. Nik iný nemôže poskytovať rovnaké služby, klienti tejto spoločnosti sú jej rukojemníkmi. Slovenské telekomunikácie môžu urobiť takmer čokoľvek. Zákazník, ak chce mať telefónnu linku, sa môže posťažovať, ale jeho postavenie sa nezmení. Telekomunikácie mu zmenia číslo, keď im to vyhovuje, poruchy odstraňujú oveľa pomalšie, ako vymáhajú nezaplatené účty… monopol je príjemný len pre monopolistu, lebo mu poskytuje nielen výsadné postavenie, ale aj neohrozený príjem.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Štátny telekomunikačný monopol sa začal správať komerčne. V novinách a televízii inzeruje ponuku svojich služieb, z ktorých mnohé sú interpretované ako láskavosť, hoci monopol by ich mal poskytovať ako samozrejmosť.

Slovenské telekomunikácie súťažia o zákazníka. Nemajú síce protihráča, zato bojujú urputne. Je prirodzené, ak sa predháňajú v ponukách operátori mobilných sietí. Delia sa o trh, a kto viac odtrhne, viac získava. Je prinajmenšom čudné, ak sa o trh usiluje niekto, kto je na ňom sám.

Slovenské telekomunikácie sú nateraz podnikom, ktorý teória označuje ako prirodzený monopol, podobne ako elektrárne a plynárne. Nie je síce jasné prečo, ale telekomunikačný trh je na Slovensku takmer nedotknutý liberalizáciou.

Ceny za služby prirodzených monopolov určuje štát a pri každom zvýšení argumentuje zvýšením nákladov a súčasne sľubuje racionalizáciu a dôkladnú kontrolu vynakladania prostriedkov v týchto podnikoch. Keby už existoval úrad na reguláciu prirodzených monopolov, možno by Slovenské telekomunikácie mali komu zdôvodniť, prečo zvyšujú ceny za služby a súčasne majú výdavky na reklamu služby, ktorú nik iný poskytovať nemôže.

SkryťVypnúť reklamu

Od 1. júla sa zvýšili aj ceny za hovory na informačných číslach 120, 121, 122 a 149. Za informácie o zverejnených číslach účastníkov telefónnych staníc účtujú cenu vo výške dvoch tarifných impulzov za každý uskutočnený hovor, z hlavnej telefónnej stanice zákazník zaplatí telekomunikáciám 5 Sk a za hovor z verejného telefónneho automatu 6 Sk.

Prostredie s dokonalou konkurenciou existuje len v ideálnych teoretických modeloch. Pri nedokonalej konkurencii sa tu a tam stáva, že rafinovanejší dokáže ťažiť z pomalosti, neprezieravosti alebo neschopnosti súperov. Reklama patrí k veci - čím je presvedčivejšia, tým je zvyčajne drahšia. V prostredí bez konkurencie nemá reklama nijaký zmysel. Ak prirodzený monopol tvrdí, že si buduje imidž, môže to robiť oveľa lacnejšie skvalitnením služieb. Napríklad tak, že informáciu o telefónnom čísle poskytne zadarmo. Je veľmi pravdepodobné, že z tých, čo o informáciu žiadajú, je len mizivé percento takých, ktorí to robia z rozmaru.

SkryťVypnúť reklamu

EDUARD ŽITŇANSKÝ

(Autor je reportérom týždenníka Trend a biznismagazínu Duel)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 839
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 204
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 682
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 390
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 740
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 565
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu