oodskej hviezdy. O spevákovi s dôvernými stykmi s mafiou, ktorý sa nápadne podobal Sinatrovi, písal už Mario Puzo v knihe Krstný otec. Tá sa stala tiež predlohou rovnomenného filmu s Marlonom Brandom v hlavnej úlohe. Sinatra však nie je zďaleka jedinou čiernou ovcou Hollywoodu. Spolupráca továrne na sny a podsvetia má dlhoročnú tradíciu. Mafia vždy buď významne ovplyvňovala, alebo dokonca ovládala niektoré hollywoodske štúdiá. Spojenie mafie a filmu sa začalo v ére prohibície, podobne ako väčšina organizovaného zločinu v Amerike. V roku 1928 kúpili mafiánski bossovia, ktorí sa živili pašovaním whisky z Kanady, filmové štúdio FBO. Od tých čias o tom, kto bude vládnuť Hollywoodu, rozhodoval pomer síl v chicagskej a newyorskej mafiánskej organizácii. V roku 1952 chicagský boss Frank Nitti rozvíril mediálnu kampaň proti mafiánskej kontrole filmových štúdií. Niežeby sa v ňom prebudilo svedomie, ale zdalo sa mu, že newyorskí konkurenti sa v Hollywoode príliš rozťahujú. Za podpory Jacka Kennedyho chicagský klan nakoniec súboj o Hollywood vyhral. Najznámejším hollywoodskym gangstrom bol priateľ Franka Sinatru Benjamin Bugsy Siegel. Aj o ňom bol pred niekoľkými rokmi nakrútený film Bugsy, kde sa hlavnej úlohy ujal Warren Beatty. Siegel sľubmi, vyhrážkami a fyzickým násilím ovládal hollywoodske štúdiá od komparzu až po najvyššie vedenie. V roku 1944 požiadal Siegel šéfov štúdií o finančnú pomoc pri stavbe obrovského kasína v Los Angeles, vtedy ešte neznámom zapadákove uprostred púšte. Takmer nikto si nedovolil odmietnuť. Skôr ako sa však z Los Angeles stal raj hazardu, skončil Siegel ako veľa iných mafiánskych kolegov - s prestrelenou hlavou. Nedávno otvorené archívy FBI o Frankovi Sinatrovi dokázali, že zväzok s mafiou mal založený ešte pred narodením. Sinatrova matka totiž pod ochranou mafie robila nezákonné potraty. Hlavne v období, keď Sinatrova popularita klesala, sa stále viac venoval podnikaniu s mafiou. Do konca päťdesiatych rokov rozšíril svoje kontakty na newyorskú a chicagskú sekciu. Ako pred niekoľkými dňami napísal britský denník The Guardian, Sinatra zároveň zháňal ženskú spoločnosť pre Jacka Kennedyho a chicagskeho mafiánskeho bossa Sama Giancanu. Od šesťdesiatych rokov sa spôsob, akým mafia využíva hollywoodske štúdiá, začína meniť. Nelegálna činnosť sa už nerobí so zbraňou v ruke, ale pomocou právnikov a účtovníkov - kúzelníkov s číslami. Záujem mafie o Hollywood trvá dodnes. Mafia neovláda iba pozadie filmových štúdií. Objavili sa aj prípady, keď mafiáni skúsili svoje šťastie pred televíznymi kamerami. Najznámejší z nich bol Jack Gandy Cohen, ktorý na konci 50. rokov utiekol z New Yorku do Hollywoodu. Jeho bývalí bossovia ho však našli a to bol koniec jeho kariéry. V poslednom čase sa na strieborné plátno dostal obyčajný mafián Joe Denti. V sedemdesiatych rokoch sa stal jeho vzorom Joe Pesci, ktorý sa preslávil v úlohách mafiánov. Dentiho film Opposite Corners mal úspech aj u kritiky a Denti bol ako predstaviteľ hlavnej postavy Cathyho Moriartyho nominovaný na Oscara. Náhodou sa v tom istom roku o zlatú sošku uchádzal aj Joe Pesci za úlohu v Scorseseho filme Zúrivý býk. Dentiho film bol sponzorovaný neznámou firmou. Je pravdepodobné, že ide o peniaze mafiánskych obchodov. Denti je zatiaľ poslednou kapitolou v bohatej histórii vzťahu filmového priemyslu a mafiánskych kruhov. Ako napísal pred niekoľkými dňami britský denník The Guardian: "Pravdepodobne to bude raz ľutovať. Jeho anonymita, ktorá je najväčšou devízou člena mafie, je navždy preč."
EDWIN GRASMEIER
(Autor je prekladateľ, žije v Nemecku)