zobral som si na pomoc dve múdre knihy - Bibliu, Starý zákon a werichovku Všechno je jinak. V Biblii je celá kniha, Druhá kniha Mojžišova, ktorá sa volá Kniha Exodus. A Jan Werich má na konci svojej knižky rozprávanie s názvom O emigraci, v ktorom čítam: "Nikoli ten, kdo emigruje, ale ten, kdo vyvolal skutečnost, která k emigraci svádí a nutí, jest viníkem. Jest hřích vytlačit tvory z rodných hnízd. Je staré lidské právo, aby člověk povstal, když se mu zachce, obul opánky a vyšel ze dveří svého domova do světa. Tam, kam chce. A aby se kdykoli mohl zase vrátit. Abych se však mohl vracet, musím mít svobodu odejít." Tak som si to spojil, že exodus je vlastne kolektívna emigrácia. Už neuteká človek, rodina, ale celé spoločenstvo alebo národ. Aby sme si rozumeli: mám silný pocit, že sa zasa zneužívajú silné slová. A exodus je silné slovo. Je to útek národa, ktorý si ratuje holý život. Mám pocit, že odchádzanie našich Romov je dobre zorganizovaná špekulatívna turistika. Lenže to tvrdili aj komunisti po 68., že emigráciu našich ľudí niekto organizuje a platí. Ako je to teda? Človek má nepochybne právo zobrať sa a hľadať si miesto na prežitie. Vrátnici pri hraniciach cudzieho štátu majú právo spustiť závoru a stanoviť si kritéria, koho pustia a koho pošlú preč. Sme pobúrení, že krajiny toto právo využili. Uvalili na nás vízovú povinnosť. Aj ja som pobúrený, hoci by mi ani len na um nezišlo niekam cestovať. Ale keby sa (teoreticky) k týmto sankciám (nie je to ďalšie silné slovo, ktoré sa zneužíva?) pridalo aj Švédsko a keby mi (teoreticky) udelili Nobelovu cenu za literatúru, napísal by som Švédskej akadémii otvorený list, v ktorom by som nobelovku na protest proti udeľovaniu víz odmietol prijať. To by bol medzinárodný škandál! Vis a vis vízam sa obnažila ďalšia hanba: nie všetky štáty majú u nás oficiálne diplomatické zastúpenie. Zasa treba chodiť, ako za Rakúsko-Uhorska alebo Česko-Slovenska, za dokladmi do Viedne alebo Prahy? Buď na to nemajú ľudí, alebo im za to nestojíme. A to je skutočnosť, ktorá ma na tom trápi najviac. Ale rešpekt a úcta sa nedajú vydupať nasilu ani voči jednotlivcovi, ani voči celej krajine. Treba si to tak trochu aj zaslúžiť.