Chcel by som sa vyjadriť k všeobecným názorom, že platy vysokoškolských pedagógov sú nízke. Bolo by treba uskutočniť prieskum a sledovať príjmy, a nie platy vysokoškolských učiteľov. Mnohí pracovníci vysokých škôl totiž priznávajú, že plat je pre nich len vreckovým, pretože hlavným príjmom sú odmeny z hospodárskej činnosti, za expertízne posudky atď., ale vo veľkej miere aj príjmy z ich súkromných spoločností či práce na živnostenský list. Samozrejme, že väčšinu týchto aktivít vykonávajú s meracími prístrojmi a technikou, či už výpočtovou alebo rozmnožovacou, patriacou vysokej škole a veľakrát využívajúc „lacnú“ prácu svojich študentov, ale aj technických pracovníkov. Nie je málo prípadov, že práce ponúkané na riešenie univerzite pracovník nasmeruje do svojej firmy a realizuje ich na svojom pracovisku, využívajúc všetky zariadenia školy. Je niekto zo zodpovedných schopný zistiť, koľko zo svojho pracovného času venujú pracovníci takýmto aktivitám a koľko pedagogickej a najmä výskumnej práci, ktorá by mala byť základom pôsobenia univerzít a vysokých škôl? Ďalším zdrojom príjmov mnohých pedagógov je „príprava“ záujemcov o vysokoškolské vzdelanie. Medzi pedagógmi je mnoho takých, ktorí v rámci „prípravy“ garantujú uchádzačovi či skôr jeho rodičom prijatie na niektoré študijné odbory. A to už nechcem hovoriť o „sadzobníku“ úplatkov pre funkcionárov fakúlt a škôl, odstupňovanom podľa atraktívnosti študijného smeru. Kedy sa na vysoké školy začne prijímať na základe výsledkov jednotných písomných testov, ktoré by mali podať objektívny obraz o vedomostiach a predpokladoch stredoškolského študenta a dať mu možnosť prihlásiť sa na študijný odbor zodpovedajúci jeho schopnostiam? Dôvodom, že ministerstvo školstva nevie dať takýto projekt dohromady už niekoľko rokov, hádam nie je skutočnosť, že je lepšie sa zaoberať odvolaniami, riešením pocitov krivdy neprijatých študentov - alebo je príčinou neschopnosť pracovníkov? Čo tak vypracovaním takéhoto projektu poveriť súkromnú agentúru vybranú v súťaži, ktorá by ho realizovala od prípravy až po záverečné vyhodnotenie. Ako by sa asi skončil anonymný prieskum medzi rodičmi študentov prijatých na vysokoškolské štúdiá so zámerom získať obraz, aké úplatky niektorí rodičia (alebo dnes už väčšina) poskytli? Som presvedčený, že ich celkový objem by niekoľkonásobne presahoval primeranú výšku pravidelných platieb za vysokoškolské štúdium.
Doc. Ing. ANDREJ SOKOLÍK,
CSc. Žilina