BRATISLAVA (SME - rf) - Železničiari po získaní úveru dvesto miliónov eúr (vyše deväť miliárd korún) predpokladali, že sa kolapsová situácia uvoľní a vedeniu železníc sa začne lepšie dýchať, no všetky plány môžu prekaziť odborári. Európska investičná banka, ktorá úver poskytla, si totiž stanovila pre odborárov neprijateľné podmienky. A hoci sa situácia na železnici po rokoch tunelovania začína mierne konsolidovať, prípadný štrajk odborárov by ju položil na kolená. "V pôžičke je samá podmienka - zastavenie 32 regionálnych tratí, zrušenie 25 percent nákladných staníc, obmedzenie osobnej dopravy, zníženie zamestnanosti do roku 2007 o 18-tisíc ľudí. My sme to napadli, zatiaľ nám generálny riaditeľ nič nepredložil, na vládu to išlo bez prerokovania. Písali sme aj premiérovi Dzurindovi, no žiaľ, odpoveď bola taká ako všetky - oni chcú dobre v tomto štáte," hnevá sa šéf železničiarskych odborárov Imrich Sedláček, ktorý je presvedčený, že program založený na podmienkach Európskej investičnej banky je likvidáciou železníc. "Budeme robiť všetky kroky na to, aby k takému prepúšťaniu nedošlo, aby bola zachovaná bezpečnosť vlakovej dopravy. Nevylučujeme, že pôjdeme do štrajku. Prepúšťať sa môže, ale nevieme, ako, kde a koľko sa bude prepúšťať. Urobili len scenár a nič nemajú pripravené," tvrdí I. Sedláček. Železnice sú dnes s takmer 50-tisíc ľuďmi najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Najbližšie dva roky by podľa plánu mali prepustiť po tritisíc ľudí. Pôžičku, z ktorej 120 miliónov eúr by mali železničiari dostať v najbližších dňoch, chcú použiť na reštrukturalizáciu úverov, na investičné akcie - rekonštrukciu niektorých frekventovaných tratí, na nákup osobných a nákladných vozňov. Potvrdila sa však prognóza, že podmienka prepustenia niekoľko tisíc zamestnancov železníc sa určite stretne s negatívnym ohlasom odborárov. O redukovaní počtu zamestnancov hovoria manažmenty železníc už päť rokov, ale ich snahy vždy narazili na odpor odborov.