g z Psychiatrickej nemocnice Karola Matulaya v Kremnici Jindřich Cupák. „Ak učiteľ vznáša požiadavku na to, aby sa deti učili počas prázdnin, obávam sa, že tu nejde o problém detí samotných, ale skôr o neurotické tendencie vlastné učiteľovi. On svoj problém, ak deti nie sú dostatočne zainteresované na učení sa, rieši takto. Nemyslím si, že by to bol ideálny spôsob. Je to len možný spôsob. Motivovať žiaka učiť sa, by stálo za to počas školského roka. Prázdniny treba nechať na oddych. Obávam sa zároveň, že rodičia majú dosť starostí s tým, aby zaistili deťom prázdninový pobyt tak, aby neboli samy a nie som si istý, či dokážu, aby ich deti začali počas prázdnin so samostatnou prípravou na školu,“ hovorí. Podľa jeho názoru je otázne, či je učenie pod tlakom účinnejšie ako učenie pod vplyvom záujmu a atraktívnosti. Požiadavka učiť sa pred koncom prázdnin je motivovaná tým, aby sa navodil určitý rytmus a návyk na budúci školský režim. „Pochybujem, že by to bolo účinné v našich rodinách s výnimkou tej časti, ktorá má germánske korene, v ktorých je zakódovaný veľký zmysel pre povinnosť a systematickosť. Tá nám Slovákom nie je veľmi vlastná. Učiť sa pár dní pred začiatkom školského roku, obávam sa, nie je veľmi účinné, pretože ide o iný systém učenia - podľa rodiny, odlišný od vyučovania v škole. Samozrejme, učiteľovi to pomáha. Znásobuje sa tým však tlak na žiaka a výsledný efekt je otázny. Ak sa má dieťa po opakovaných pomerne zlých skúsenostiach v škole učiť cez prázdniny, nevyvoláme v ňom chuť učiť sa. Opäť je to len tlak, na ktorý reaguje negatívne,“ vysvetľuje psychológ. Päť zopakovaní učiva počas školského roku, z hľadiska psychologických zákonov učenia sa postačuje na trvalé uchovanie si látky. Za takýchto okolností je možné, podľa mienky psychológa, vynechať učenie sa cez prázdniny. KATARÍNA SCHMIDTOVÁ