Ide o zhruba dve miliardy korún, ktoré štát cez Slovenskú správu ciest dlhuje stavebným firmám. Tie museli prepúšťať zamestnancov, predávať mechanizmy a brať si úvery, aby prežili. Firmy tak vlastne robili na dlh - najprv vystavali, často za svoje, a potom dlho čakali, kedy dostanú peniaze. Odborníci hovoria, že ide o dedičstvo z minulosti, keď sa prehnaným tempom stavali diaľnice a nebolo zabezpečené plynulé financovanie. Minulý týždeň vláda rozhodla o prevzatí štátnej záruky za pôžičku pre Štátny fond cestného hospodárstva vo výške 120 miliónov eúr (takmer 5,4 miliardy korún) od zahraničných bánk. Štátny fond cestného hospodárstva preto hneď poskytol Slovenskej správe ciest dvesto miliónov korún a tento týždeň poskytne ďalších päťsto miliónov, ktorými bude môcť Slovenská správa ciest začať uhrádzať záväzky. Ďalšiu miliardu plánujú získať preklenovacím úverom. Po splatení dlhov a získaní spomínaného 5,4-miliardového úveru bude tento rok plynule hradená výstavba až do konca stavebnej sezóny. "Do konca septembra bude dlh nula a budeme mať ešte peniaze aj na to, aby sme všetky práce plánované na tento rok mohli uhradiť. Peniaze teda budú vopred, čo je komfortná situácia, v akej sme sa ešte neocitli," tvrdí šéf sekcie cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Peter Barek. Spolu s uhradením dlžôb, výstavbou diaľnic aj diaľničných hraničných priechodov sa tento rok preinvestuje 7,2 miliardy.