skych kolegov, aby v ich divadle režíroval Puškinovu jednoaktovku Kamenný hosť. Dôvodov, prečo práve Polák a prečo Astorka, mali Francúzi viac. Riaditeľ Theatre Moliere Michel de Maulne cielene už niekoľko rokov chodí po svete, hľadá poetiku iných krajín a snaží sa ju prenášať do Paríža. Aj na Slovensku bol už štyrikrát a myslí si, že stojí za to, „aby si ľudia uvedomili, že existuje aj niečo za Prahou“. „Obávam sa, že parížsky pohľad sa končí v Prahe. A ak nie, skočí automaticky až na Moskvu, medzitým pre Parížana nič nie je,“ hovorí de Maulne. Samotný Puškin je podľa parížskych divadelníkov vo Francúzsku veľmi zle vykladaný a chápaný - príliš chladno a intelektuálsky, podobne ako Čechov, či iná „východná klasika“. Aj preto si Francúzi vybrali Slovana - Romana Poláka a dúfajú, že do Paríža prinesie nový pohľad na Puškina. „Je to vlastne, akoby sme s Polákom odhaľovali celkom nového autora, napriek jeho chronickej známosti a rozšírenosti. Je veľká radosť robiť s režisérom s takýmto špecifickým pohľadom,“ pochvaľuje si jeden z hercov Bruno Sermonne. Slovanskú atmosféru prišli po týždni skúšok v Paríži naberať herci aj osobne, v Bratislave pobudnú asi tri týždne. Vzájomná francúzsko-slovenská spolupráca vraj neprináša žiadne veľké problémy. Herci tvrdia, že slovenský režisér sa im zdá viac teoreticky podkutý a dbajúci na techniku ako domáci režiséri, ktorí možno viac improvizujú, pracujú intuitívnejšie a voľnejšie, Polák zasa hovorí, že v Paríži nerobí nič iné ako to, čo v Astorke, pretože „nič iné ani nevie“. Inscenácia Kamenný hosť bude mať premiéru v rámci Puškinovej jesene 21. októbra v Theatre Moliere v Paríži, či ju uvidíme aj na Slovensku, tvorcovia dnes ešte nevedia povedať. „Ak nás niekto pozve, napríklad Astorka,“ dodávajú so smiechom Francúzi.