Už nálada úvodnej skladby Nižbor pozostávajúcej z čistých prírodných zvukov (špľachot vody, vtáčí spev, zvuky vetra, vzdialené hrmenie) svojou ekologicko-ezoterickou atmosférou naznačuje, o čom bude najnovšia dlhohrajúca nahrávka matadora českej bigbítovej scény - Vladimíra Mišíka a jeho skupiny Etc… Nůž na hrdle. Akoby návrat k zvuku a vyčistenému prejavu z obdobia prvej Mišíkovej sólovej LP (po Blue Effecte a Flamengu) a začiatočných fáz Etc… či Čundrgrundu. K návratu ku koreňom prispieva určite isté personálne prestriedanie: k basovej gitare a akordeónu sa vracia Jiří Veselý (nahrádza Vladimíra Gumu Kulhánka), za bícími je jeden z najlepších pražských bubeníkov Jiří Zelenka (predtým okrem iného Žlutý pes) a ako hosť figuruje na tretine skladieb kamarát a bývalý člen Etc… Jan Hrubý (husle, viola). „Chceli sme nadviazať na to dobré v tradícii Etc… a ponúknuť kratšie piesne s pestrejším aranžmánom,“ hovorí Vladimír Mišík. Známy svojou láskou k poézii a objavovaniu nových básnických tvárí pre rock and roll aj tentoraz prináša v textovej zložke pätnástich pesničiek albumu prekvapenia. Okrem svojich vlastných veršov (4 piesne) a tradičných spolupracovníkov Jiřího Dědečka (2 texty) i Vladimíra Mertu (jeden) má na CD príspevky od príslušníka brnianskej bohémy Jiřího Veselského z Kyjova, predčasne zosnulého študenta z gymnázia v Trutnove Petra Slavíčka, nonsensového básnika T. R. Fielda a jeden text neznámeho autora. „Veselého mi odporúčal brniansky herec, režisér a folklorista Břetislav Rychlík, ktorého som stretol počas liečenia v Luhačoviciach, a požičal mi veľa jeho básní. Dal mi aj jeden anonymný text - V Karviné - nájdený v pozostalosti z rómskeho koncentráku v Letech. Básničky Petra Slavíčka mi ktosi priniesol už dávno a keď platňa kryštalizovala, zapáčili sa mi dva trocha smutné texty. Rýpavý a odviazaný ironik T. R. Field je opäť vydávaný a nám sa zdalo, že jeho verše by mohli nahrávku príjemne zarámovať,“ dodáva Mišík a pokračuje na vysvetlenie názvu albumu: „Boli sme v tom čase nahrávania trocha stiesnení smrťou kamaráta z Hudby Praha (predtým Jasná páka) Ivana Wünscha, autora Špejchar blues, ktorý nás náhle opustil krátko po svojej päťdesiatke, čo predsa len nie je obvyklé. Viacnásobným významom sa nám zapáčil verš z básne Jiřího Veselského Noc (Rty na rtech cítívám jako nůž na hrdle), ktorú som pre platňu zhudobnil. Výtvarník Karel Haloun, ktorý sprevádzal naše platne svojimi prácami od začiatku, vybral motív noža-rybičky, čo je čiastočne kresťanský symbol. Do textovej prílohy potom pridal surrealistické kolážové cykly. Je to celé možno akési bluesové vzdychnutie.“ Aká je to teda vlastne platňa? Nájdeme na nej typické „Etc… pecky“ s výbornou energiou (Relativistický zádrhel, Už ani slovo dál, Věci kolem, Madona Decibella) a odkazmi na pramene bigbítu; piesne, ktoré majú hitové šance (Byl jsem dobrej, Honduras, Poklad na ostrově, Až za milou půjdeš); sociálnu štúdiu pripomínajúcu Chytilovej film Panelstory (Sobotní rej) alebo dumku (Hodiny starého lenocha) či banícku bluesovú ľudovku (V Karviné). Inštrumentálne ide o platňu mimoriadne vyváženú s aranžérskymi zaujímavosťami (napríklad kombinácia banja a elektrickej gitary) a veľmi zrozumiteľným spevom (okrem Mišíka Jaroslav Nejezchleba, Stanislav Kubeš a Pavel Skála). To všetko zvyšuje kultivovanosť nahrávky. „Na špeciálne propagačné turné sa skupina nechystá, ale možno sa nám podarí pár spoločných koncertov s huslistom Honzom Hrubým a slovenský krst v bratislavskom Kultúrnom dome Zrkadlový háj v novembri tohto roku. Pripravujem tiež knižku rozhovorov s redaktorom Ondřejom Bezrom a teším sa zo života,“ dodal pre SME v dobrej nálade Vladimír Mišík. PAVEL MALOVIČ
(Autor je folkový pesničkár a publicista)