Desať rokov po revolúcii už slovenská spoločnosť dávno nepredstavuje jednoliatu masu. Rozdeľuje sa do mnohých skupín nielen podľa príjmov, ale i na základe životného štýlu, typu práce, vzťahu k rodine a svetu. Reklamná agentúra Publicis Knut sa spolu s výskumníkmi FOCUS-u pokúsila zmapovať, akí sme desať rokov po. Výsledky projektu Slovenský spotrebiteľ na prahu 3. tisícročia zverejnia dnes. Skladal sa z dvoch častí. V rámci kvantitatívnej urobili prieskum na vzorke 1885 respondentov reprezentatívne zastupujúcich slovenskú populáciu vo veku 15–60 rokov. Ten dopĺňajú podrobné skupinové rozhovory s menšou vzorkou. Príčiny, prečo sa do podobnej akcie pustili, vysvetľuje riaditeľ projektu Pavol Minár nasledovne: „Naši klienti investujú do komunikácie s obyvateľmi Slovenska nemalé finančné prostriedky, za efektivitu ktorých sme zodpovední. Ak im chceme ponúknuť služby na najvyššej úrovni, musíme vedieť, akí sme my všetci, čo tu žijeme.“ Prieskum sa preto nezameral len na nákupné návyky slovenského obyvateľstva. Spája ich s celkovým psychologickým profilom a výsledkom je jedenásť typov predstavujúcich ucelenú vzorku dospelých ľudí žijúcich na Slovensku. Typy siahajú od nespokojného ufrflanca pomenovaného autormi „miestny frajer“ až po „praktickú ženu“, ktorá sa po odchode detí z domu sústreďuje najmä na domácnosť. Prinášame ukážky z piatich typov.