a. Včera bol na filmovom festivale v Benátkach uvedený v poradí už šiesty film s certifikátom Dogma 95, z toho prvý americký. Nakrútil ho ešte iba 25-ročný americký režisér Harmony Korine. Na Slovensku poznáme jeho film Gummo, ktorý sa ešte stále hrá vo filmových kluboch. Za svoj režijný debut Gummo získal ocenenia na festivaloch v Benátkach i v Rotterdame a slávny režisér Bernardo Bertolucci o ňom povedal, že je „jedným z mála filmov za posledných 25 rokov, ktorý je schopný spôsobiť revolúciu vo filmovom jazyku“. Podobne ako Gummo, aj film Julien Donkey-Boy je plný bizarných postáv: bezruký bubeník, slepí hráči kolkov, despotický otec počúvajúci blues v plynovej maske a nútiaci syna obliecť si šaty mŕtvej matky. Hlavný hrdina Julien pracuje ako pomocná sila v škole pre slepcov a pomáha im orientovať sa vo svete okolo nich. Žije v dome spoločne s tehotnou sestrou Pearl, s mladším bratom Chrisom, ktorý chce byť zápasníkom, so starou mamou a s neznesiteľným, večne urážajúcim, despotickým otcom. A navyše - Julien je schizofrenik. Do hlavných úloh režisér obsadil známeho nemeckého režiséra Werbera Herzoga (Woyzeck, Fitzcarraldo), Ewena Bremnera (Nahý, Trainspotting) a Chloe Sevignyovú (Kids, Môj najmilší bar, Gummo, Palmetto).
„Dogma, to je výzva. Keď som dokončil Gummo, začal som premýšľať o inom spôsobe rozprávania príbehu,“ hovorí režisér Harmony Korine. „O použití inej technológie na nakrúcanie a túžil som po ešte väčšej slobode. Chcel som, aby celý film bola taká improvizácia, ako keď improvizujú muzikanti.“ Keď sa von Trier dozvedel, že Korine chce nakrúcať svoj film digitálnou kamerou, zavolal mu a presvedčil ho, aby sa Julien Donkey-Boy stal oficiálnym filmom nakrúteným podľa Dogmy 95. A Korine prišiel s niekoľkými vylepšeniami: komentár znejúci z plátna číta herec, ktorý stál počas nakrúcania za kamerou, hudbu, ktorá znie, púšťali či hrali počas nakrúcania, a spomalené či upravované zábery sa robili priamo v kamere. Na vizuálnom stvárnení jeho predstáv sa veľkou mierou podieľal kameraman Anthony Dod Mantle, ktorý filmoval aj Mifuneho Kragha-Jacobsena. „Napriek tomuto filmu nie som nezávislý režisér,“ tvrdí Korine. „Som komerčný režisér. Nerobím rozdiely medzi nezávislým a komerčným filmom. Delím filmy len na dobré a zlé. Bez ohľadu na to, či vznikli vo veľkom štúdiu, alebo mimo štúdia. Som komerčný režisér, pretože chcem, aby moje filmy videlo čo najviac ľudí, a spolupracujem s hollywoodskym systémom, tak ako napríklad Clint Eastwood. A súčasne som nezávislý, lebo nakrúcam to, čo chcem.“
MIRO ULMAN, Benátky
(Autor je filmový publicista)