Hudba je komunikácia. Pat Metheny (1954) komunikuje na mnohých úrovniach - v rámci dokonalej kapelovej súhry a smeruje so svojou skupinou Pat Metheny Group k priam antickej kráse, v avantgardných džezových výbojoch rozširuje hranice džezu i vnímania. Rád si zahrá džezový štandard i folk-džezovú baladu, ktorá nezaprie nashvillské country korene. Metheny vždy rád hral s inými gitaristami, s ktorými vytváral dýchajúci organizmus chápavej hudby: s Toninhom Hortom, Johnom Scofieldom, Billom Frisellom. Pred dvoma rokmi nahral Metheny album duetov s Chariem Hadenom Beyond The Missouri Sky, za ktorý získali cenu Grammy. Priateľské „debaty“ sa Methenymu asi zapáčili. Napokon, niekedy príde čas, keď treba stlmiť svetlo, stíšiť zvuk a ponoriť sa do dialógu intímneho a krehkého. A tak sa môžeme tešiť z ďalšieho duetového albumu nazvaného prosto Jim Hall & Pat Metheny. Pre poriadok uveďme, že to nie je prvá „kolaborácia“ dvoch velikánov, Metheny hral už na Hallovom albume By Arrangement (1998). Napokon, aj Hallovi tento intímny spôsob vyhovuje, čoho dôkazom sú jeho legendárne duetové albumy s klaviristom Billom Evansom. Jim Hall (1930) je gitarista o generáciu starší ako Metheny a patrí medzi skutočných koryfejov, vedúce osobnosti džezovej gitarovej hry. Jeho neopakovateľný tón a neortodoxné, nespútané myslenie boli veľkou inšpiráciou pre generácie džezmanov, medziiným aj pre celú trojicu spomínaných najväčších džezových gitaristov súčasnosti Scofielda, Frisella a, samozrejme, Methenyho.
Album obsahuje živé i štúdiové nahrávky. Hall hrá na elektrickej gitare, Metheny strieda svoju artilériu: elektrickú, akustickú, akustickú bezpražcovú s nylonovými strunami a vytiahne aj bizarnú 42-strunovú Picasso Guitar. Je to nádherná hudba s dokonale vyváženou emotívnou a racionálnou zložkou, pletivo, ktoré sa neobmedzuje na „sprievod a sólo“, ale často tvorí polyfonické linky. Tí ľudia improvizujú tak, že by sa to mohlo rovno vytesať do kameňa. Metheny trochu opúšťa svoj folk-džezový sound a nakláňa sa poväčšine k čistejšiemu džezu, Hall hrá na takmer sedemdesiatnika neskutočne moderne a je s Methenym úplne kompatibilný. Je naozaj obdivuhodné, ako tento pán vedel vždy držať krok a nasávať nové podnety - čo vynikne hlavne vtedy, keď ho porovnávame so síce skvelými, ale predsa len konzervatívnejšími rovesníkmi, ako sú Joe Pass či Kenny Burell. Repertoár tvoria sčasti spoločné improvizácie, sčasti Methenyho a sčasti Hallove skladby (napríklad klasická prenádherná methenyovka Farmer‘s Trust či zvukomalebné Intro a Dream). Z prevzatých vecí sú tu večne zelené štandardy v neuveriteľne kreatívnych aranžmánoch (polyfonická All The Things You Are či Summertime s typickým Methenyho hutným zvonivým akustickým sprievodom a zopár ďalších vecí, spomedzi ktorých svieti hravá pocta priateľovi gitaristovi Atillovi Zollerovi Birds And Bees). Čo dodať? Tento jemný a delikatesný materiálik odporúčam každému, kto je ohučaný z dnešných nervovoparalytických útokov a, naopak, album asi nič nepovie tým, ktorí tieto útoky radi spoluvytvárajú. MARIÁN JASLOVSKÝ
(Autor je redaktor internetového časopisu Inzine)