30 rokov a tento rok bude už jej 17. ročník. Nad festivalom prevzal záštitu predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda. Podujatie zastrešuje muzikologickú konferenciu pri príležitosti jubilea slovenských hudobných inštitúcií a ponúka koncerty a operné predstavenia s najlepšími sólistami Opery SND. Prostriedkami naň prispeli zahraničné kultúrne inštitúty a sponzori. BHS sa pripojili ku kampani Rady Európy - Európa, spoločné dedičstvo. Počas dvoch týždňov vystúpia na nich umelci z 23 krajín, medzi nimi klaviristi Bruno Leonardo Gelber z Argentíny, Zoltán Kocsis z Maďarska, Eugen Injić z USA, britský dirigent James Judd, Gruzínčan Djansug Kachidze, švédsky Eric Ericson Chamber Choir a Walter Weller s Drážďanskou filharmóniou. Opera prispeje okrem iného obľúbeným Falstaffom a Mefistofelom a premiérou Verdiho Nabucca. Tohtoročná ponuka BHS je korektná, umelci lákaví, aj keď nejde o vrcholné zjavy svetovej scény. Reaguje na aktuálne jubileá Chopina a Poulenca a Rok kresťanskej kultúry, ktorý sa premietne v slovenskej premiére iba pred ôsmimi rokmi nájdeného diela Hectora Berlioza La Messe solennelle. Pripomenie si i jubileum Straussovcov. Je potešiteľné, že odvážne programuje svetovú premiéru skladby súčasného slovenského skladateľa Ivana Hrušovského Requiem.
Dnes bojuje festival o svoje miesto v sérii iných zaujímavých umeleckých podujatí. Žije zo štátnych a sponzorských prostriedkov a relatívne sa mu darí. Čaká ho redukcia rozpočtu o 10 percent, presne tak ako celú kultúru, a tento i budúci rok má byť ešte zastrešený Hudobným centrom. Potom by mal nadobudnúť právnu subjektivitu a priamo získavať prostriedky. Slávnosti majú meno, značku, medzinárodné renomé, teda všetky predpoklady na to, aby preukázali svoju životaschopnosť. Ich tvorcovia a organizátori sa však ešte nesprávajú trhovo, neskoro publikujú svoje tlačené materiály, deklarujú ambíciu osloviť domáce publikum a nevôľu stratiť svojich priaznivcov, čím odôvodňujú svoje nízke ceny. V situácii, keď cestovné kacelárie mobilizujú špeciálnych festivalových turistov, ktorí si hľadajú miesta svojich výletov s veľkým predstihom, vydali BHS svoju programovú skladačku až v auguste, a to iba v nemčine. Takýto leták by mal vyjsť minimálne šesť mesiacov dopredu. A poslucháč? Vyberie si menej podujatí, ale príde tak ako do opery, keď spieva Vargicová. A cena 80 až 150 Sk za jeden lístok spochybňuje hodnotu podujatí. Nie je úlohou štátu dotovať festivalové koncerty, ony majú byť festivalové tak výberom skladieb a umelcov, ako aj cenou. Ale uchádzajme sa aj o zahraničného hosťa, určite príde.
VIERA POLAKOVIČOVÁ
(Autorka je hudobná kritička
a publicistka)