Ružové noci po šesťdesiatich rokoch

Marguerite Durasová: Milenec ze severní Číny * Preložil Karel Velický * Euromedia Group a Knižný klub, Praha 1999

V známych prímorských kúpeľoch Trouville zbiera Marguerite Durasová kúsky dreva, vyvrhnuté morom a vytvára z nich zaujímavé artefakty. V starom paláci Les Roches Noires (Čierne skaly) poskytuje francúzskemu rozhlasu svoje posledné interview: „Trouville, to je môj dom. Ako by mi tu všetko patrilo. Aj ten dom vedľa. Aj more. Aj pláž. Všetko sú to záchvevy života. Kolónia v Indočíne, vidiecky dom v Neauphle, milovanie na brehu mora, hromadenie neužitočných predmetov, písanie. Napísaná, hotová stránka, to je smútok. Každá kniha je tak trochu zavraždením autora ním samým. Vždy je pre mňa ťažké hovoriť, že kniha je dopísaná. Je to ako niekoho opustiť, hoci text je pokračovaním vnútorného života. Posledné stránky Milenca zo severnej Číny som dokončovala s plačom. Nedokázala som sa s jeho postavami rozlúčiť.“ Marguerite Durasová (1914-1996) prežila detstvo pri Saigone, vo vtedajšej francúzskej Indočíne. Ako osemnásťročná sa vracia do Paríža a na ulici Saint Benoit, neďaleko slávnej Saint-Germain des Prés a kaviarne Deux Magots si prenajíma byt, v ktorom žije až do konca svojho života. V tomto byte sa stretávali osobnosti francúzskeho kultúrneho a politického života: Francois Mitterrand, Edgar Morin, Ginetta Vittoriniová, Claude Roy či André Breton, a práve tu napísala všetky svoje romány. Marguerite Durasová v nich vždy zdôrazňovala krajnú naliehavosť života - a svoj vlastný život žila s vedomím, že v každom okamihu ide o všetko. Slová boli pre ňu kompromismi medzi výkrikmi a tichom. L‘écriture durassienne, čiže durasovské písanie, vyjadruje stav tela, keď je všetko vo všetkom, ako tvrdila, priamu premenu jej existencie v celej intenzite tohto okamihu. K takémuto „priebežnému písaniu“ prechádza začiatkom osemdesiatych rokov. Napája svoje knihy vlastným osudom, nasadzuje svoju intimitu. Milostný vzťah, ktorý mala v pätnástich rokoch s bohatým Číňanom, neskôr popísala vo svojom asi najlepšom románe Milenec, za ktorý v roku 1984 získala prestížnu literárnu cenu bratov Goncourtov. Čínsky milenec v roku 1990 zomrel a vtedy sedemdesiatšesťročná Durasová začína písať knihu, ktorú by sme mohli nazvať aj Všetko, čo nebolo v Milencovi. Durasovej titul, Milenec zo severnej Číny, priznáva, že ide o rozvíjanie toho, čo už raz napísala. Je to román autobiografický, škandálne priznanie o sebe samej. „Tak ako v Milencovi, ani tu som si nič nevymýšľala - v tom vidím úspech novej formy písania. Vždy som snívala o písaní, kde hrá hlavnú polohu bezprostredné puto medzi životom a dielom. Znamená to nechať vojsť slovo tak, ako je, a veľmi rýchlo ho napísať, aby bolo tým, čím je.“ Milenec zo severnej Číny osvetľuje korene a obsesie budúcej slávnej spisovateľky z jej prvej erotickej skúsenosti. Spálňa v internáte, svit rieky, saigonská garsónka, ktorú svojim synom kupovali bohatí otcovia, a ďalšie rekvizity z jej mladosti, ktoré jej čitateľ už pozná, v novšej verzii pôsobia viac kŕčovito, než exkluzívne. Zrejme to bude tým, že kým Milenec so svojimi chirurgicky presnými popismi patrí k reprezentantom jednej literárnej epochy, Milenec zo severnej Číny už možno nemusel vyjsť. Z týchto čriepkov zo spisovateľkinho intímneho života a atmosféry francúzskych kolónií síce čitateľ môže opäť o autorke všeličo vytušiť, ale ktovie, koľko zaujímavého by z týchto erotických memoárov zostalo, keby sme od nich odčítali jej slávu. Durasovej Ja z jej predchádzajúcich kníh je totiž niečo úplne iné, ako toto, ktoré sa k nám hlási v maske z ružovej väzby. Prežitá vášeň sa zmenila na veľké slová, ktoré už nič nehovoria, tak ako sa to stáva, keď ľudia na staré kolená spomínajú na časy svojej romantickej mladosti. V našej literárnej tradícii zvyknú tieto ročníky skôr spomínať na SNP (alebo na Tisa - podľa politickej orientácie), vo Francúzsku - zdá sa - na milencov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

ANDREA PUKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 498
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 177
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 795
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 994
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 559
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 777
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 503
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu