Hazardujeme s intelektuálnym potenciálom našej krajiny

Slovenské vysoké školy sú na najlepšej ceste k zrúteniu: Ich rozpočet z roka na rok klesá, finančná kríza sa prehlbuje i „vďaka“ každoročnému viazaniu časti pridelených finančných prostriedkov, poklesu reálnych miezd učiteľov a ostatných pracovníkov.

Niet divu, že z vysokých škôl odchádzajú najtalentovanejší vedecko-pedagogickí pracovníci, že vedecký výskum živorí a výučba stráca väzbu na potreby praxe i meniacich sa požiadaviek na trhu práce. Stagnuje inovačný proces výučby, narastá podiel nezamestnaných absolventov vysokých škôl na celkovej nezamestnanosti. Najsmutnejšie na tomto vývoji je, že v akademickom roku 1999-2000 po prvýkrát od novembrovej revolúcie došlo k poklesu počtu prijímaných študentov do prvých ročníkov vysokoškolského štúdia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku končí stredoškolské štúdium každý rok okolo 110-tisíc maturantov. Z nich najmenej 60-tisíc sa uchádza o vysokoškolské štúdium na 21 vysokých školách. „Vďaka“ finančnej podvýžive môžu vysoké školy prijať do prvých semestrov najviac 20-22-tisíc študentov. To znamená, že viac ako 80-tisíc stredoškolákov je odkázaných uchádzať sa o akékoľvek zamestnanie, ak nechcú zostať na ťarchu sociálneho zabezpečenia v nezamestnanosti.

Slovenská republika patrí do skupiny asociovaných krajín s EÚ s najnižším podielom vysokoškolsky vzdelanej a ekonomicky aktívnej populácie. Kým u nás je tento podiel asi 18 %, vo vyspelých krajinách dosahuje podiel pracovníkov s vysokoškolským vzdelaním 25-35 %. Dnes jestvuje obrovské množstvo údajov o odhade potreby vysokoškolsky vzdelanej populácie v 21. storočí, ktoré zvykneme označovať obdobím vzdelávajúcej sa spoločnosti, obdobím informačnej spoločnosti i obdobím celoživotného vzdelávania. Tým, že chudokrvné vysoké školy prijímajú obmedzené počty študentov, pracujú proti záujmu spoločnosti, nepriamo zvyšujú podiel nezamestnaných stredoškolákov a ignorujú požiadavku zvýšenej vzdelanosti ako podmienky ekonomického a sociálneho pokroku a konkurencieschopnosti našich ľudí na otvárajúcom sa európskom i zámorskom trhu práce.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenské vysoké školy potrebujú viac finančných prostriedkov na zachovanie kvality vedeckovýskumnej činnosti, kvality výchovnovzdelávacieho procesu a zlepšenie spolupráce s verejným sektorom. Keďže štátny rozpočet tieto potreby vysokých škôl nestačí vykryť a zákon o vysokých školách nedovoľuje vysokým školám získavať ďalšie zdroje z podnikateľskej činnosti a zákonnej účasti študentov na financovaní vlastného vzdelávania, niektoré univerzity zavádzajú pololegálne poplatky za štúdium najmä v externých formách štúdia, ktoré sa nezriedka uskutočňujú mimo sféry činnosti univerzity, ktoré neprešli akreditáciou a následným súhlasom Ministerstva školstva SR a ktorých kvalita je prinajmenšom sporná. Takéto formy získavania financií právom odsudzuje štátna správa, študenti i verejnosť a v súčasnosti sa hľadajú alternatívne cesty ozdravenia vysokých škôl.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavným východiskom ozdravného procesu vysokých škôl a perspektívne celej spoločnosti je reformovať obsah štúdia tak, aby vysoká škola zaručovala plnú zamestnanosť svojich absolventov, získať financie a prijať vyššie počty študentov do prvých ročníkov. Takto dosiahneme pokles nezamestnanosti absolventov gymnázií a ostatných stredných škôl s maturitou a v neposlednom rade vzostup intelektuálneho a odborného profilu nastupujúcej generácie. Napriek enormnému záujmu o štúdium, vysoké školy prijímajú do prvých ročníkov sotva štvrtinu všetkých uchádzačov. Štát však nemá peniaze a škrtí rozpočet vysokým školám. Zákon o vysokých školách viaže vysoké školy na štátny rozpočet ako jediný zdroj príjmov a stáva sa legislatívnou prekážkou prístupu k tzv. druhým a tretím príjmom, ktoré pochádzajú z odbornej podnikateľskej a expertíznej činnosti a z poplatkov za štúdium.

SkryťVypnúť reklamu

Vo vyspelom svete sa koncentrácia intelektu, odbornosti a zručnosti na vysokých školách využíva pre potreby štátu, súkromného a verejného sektora. Kontakty, ktoré vysoké školy uzatvárajú v rámci podnikateľskej a expertíznej činnosti, tvoria 20-30 % celkového rozpočtu. Podnikateľská činnosť, ktorej základom je odborný know-how, obvykle nie je zdaňovaná, prípadne sa zvýhodňuje formou daňových úľav. 10-20 % rozpočtu vysokých škôl napĺňajú poplatky za štúdium. Dnes nejestvuje vo vyspelom svete ani jedna krajina, ktorá by zabezpečovala činnosť vysokých škôl výlučne zo zdrojov štátneho rozpočtu. Druhé a tretie príjmy sú súčasťou financovania vysokých škôl.

Nedávno sme mohli počuť populistické vyjadrenie pána ministra školstva o tom, že poplatky za štúdium sa nebudú zavádzať. Bez zavedenia poplatkov za štúdium (samozrejme pri zabezpečení sociálnej záchytnej siete pre menej solventné rodiny) vysoké školy súčasnú krízu neprežijú a stanú sa „učilišťami“ bez nadväznosti na vedecký výskum, tvorivý edukačný prístup a dramaticky sa meniace požiadavky trhu práce.

SkryťVypnúť reklamu

Sú dve možnosti: Zaviesť celoplošné, diferencované (podľa odbornosti a ekonomickej náročnosti štúdia) poplatky alebo zaviesť štatút samoplatcov. Poplatky za štúdium pre všetkých študentov príslušnej vysokej školy (napr. 200 korún mesačne pri 10-mesačnom akademickom roku) prinesie vysokým školám vyšší príjem (pre Univerzitu Komenského s 25-tisíc študentmi by príjem univerzity dosiahol + 50 miliónov), nemotivuje však školu prijímať vyššie počty maturantov do prvých ročníkov. Je však i druhá možnosť, keď vysoká škola prijme podľa ustálených pravidiel istý počet študentov a tento počet navýši o skupinu samoplatcov z tých, ktorí splnili kritériá spôsobilosti na štúdium a majú rovnaké morálne právo študovať ako študenti, ktorí sa umiestnili nad hranicou prijatia.

SkryťVypnúť reklamu

Štát vynakladá na študenta vysokej školy približne 40-tisíc korún ročne. Túto sumu môžeme považovať za štátne štipendium pre najlepších. Keďže i rodičia potenciálnych samoplatcov platia dane, a tým majú právo na štátnu podporu, uvažuje sa so zavedením úhrady zodpovedajúcej 50 % ceny štúdia, t. j. 20 000 Sk ročne. Ak by napríklad Univerzita Komenského prijala do prvých ročníkov všetkých fakúlt o 10 % viac študentov - samoplatcov, jej príjem z poplatkov za štúdium by predstavoval 15 miliónov korún ročne. Rozdiel je najmä v tom, že pri tomto postupe odbremeníme štát o tisíce potenciálne nezamestnaných absolventov, uspokojíme viac žiadateľov o štúdium, spoločnosti vychováme viac vzdelaných odborníkov, vysokej škole pomôžeme vykryť jej finančné potreby, odstránime nevyhnutnosť prepúšťania 10 % pracovníkov a zabezpečíme učiteľom a ostatným pracovníkom vysokej školy primerané platy.

SkryťVypnúť reklamu

Vysoké školy v Slovenskej republike potrebujú vyšší záujem zo strany štátu a najmä novú legislatívu, ktorá otvorí nové formy financovania, zvýši kompetencie ministerstva v oblasti kontroly výchovnovzdelávacieho procesu a odborného profilu absolventov štúdia a školám umožní rozvoj vedeckovýskumnej činnosti a kvalitnú výučbu vyšších počtov študentov.

Prof. MUDr. JURAJ ŠVEC, DrSc.

(Autor je vysokoškolským učiteľom)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 937
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 002
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 258
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 662
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 157
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 945
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 618
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 332
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu