Slovenský maliar Nikolaj Feďkovič odišiel v lete 1989 do Nemecka, kde dnes pôsobí ako docent na súkromnej Rhein-Sieg Kunst Akadémii v meste Hennef neďaleko Kolína nad Rýnom. Feďkovič sa posledný raz predstavil slovenskej kultúrnej verejnosti v rokoch 1995-1996, keď sa pod názvom Labyrint sveta a raj srdca uskutočnila s pozoruhodným ohlasom jeho výstava v siedmich našich galériách. V týchto dňoch (3. 9. - 29. 9.) prezentuje výstavu svojich obrazov v Inter-Art Galérii Reich, ktorá sa nachádza v centre Kolína nad Rýnom. Prehliadka autorových diel má názov Labyrint sveta a raj srdca II. a Feďkovič sa na nej prezentuje takmer štyridsiatimi obrazmi, ktoré vznikli v rozpätí rokov 1998-1999. Výtvarník je osobitým maliarom. Vari keby žil v dávnejších dobách, tak by mohol pôsobiť ako dvorný maliar. Možno rovnako ako Velázquez. Napriek tomu, že používa stredoveké maliarske techniky s lazúrovými podmaľbami na podklad s polokriedovou úpravou a napriek tomu, že sa vyjadruje osobitými, v podstate klasickými figúrami, má jeho dielo výsostne súčasný charakter a patrí do moderného výtvarného umenia na sklonku druhého tisícročia. Formou a obsahom zaujímavé sú napríklad aj jeho lettristické motívy, ktoré umne dokáže votkať najmä do zátiší. Feďkovičovi pri tom nejde o realistické zachytenie skutočnosti, ale o to, „čo je za a pod“ realitou, o prienik pod „kožu vecí a javov“. A v tom, rovnako ako aj v autorovej technickej virtuozite spočíva sila Feďkovičovej umeleckej osobnosti. Jeho obrazy sa k nám prihovárajú výtvarnou skratkou, akýmsi filmovým jazykom, v ktorom sa realita prelína so snom. Pritom sú nehlučné a vyjadrujú atmosféru Veľkého Ticha, pokoja a harmónie. Teda všetkého, čo nám v mohutných decibeloch hluku a chvatu tak často v dnešnej civilizácii chýba. Vari aj preto maliara nazval Fedor Kriška básnikom vôní a farieb sveta. Feďkovič s obľubou využíva plochy i štruktúry, vedľa seba kladie abstraktné i realistické prvky, ktoré - ako hovorí sám autor - sú mu záchytným lanom pre presné spojenie so zemou, so skutočnosťou.
Zdá sa, že sa Feďkovič v Nemecku „uchytil“. Svedčia o tom aj pozitívne ohlasy na jeho súčasnú kolínsku výstavu, ako aj slová emeritného riaditeľa Múzeí mesta Kolína nad Rýnom Günthera Otta, ktorý napísal, že „tento slovenský maliar zaujíma významné postavenie v dejinách európskeho maliarstva.“
Ostáva nám veriť, že sa čoskoro aj na Slovensku zoznámime s jeho novou tvorbou.
FERO HORVAT
(Autor je fotograf a publicista)